juni 10, 2017

Kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek

Een goed uitgevoerd marktonderzoek geeft bedrijven en organisaties de noodzakelijke inzichten in de markt. Op basis hiervan kan een onderbouwde marketing- en communicatiestrategie worden uitgewerkt. We voeren heel het jaar door kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek uit voor onze klanten:

• Imago-onderzoek
• Merkbekendheidsonderzoek
• Waardenonderzoek

• Publieksonderzoek
• Medewerkersonderzoek
• Tevredenheidsonderzoek

marktonderzoek

Zo kunnen we dieperliggende motivaties van klanten of personeel achterhalen. Een grondige analyse van de huidige situatie van een bedrijf of organisatie geeft immers essentiële informatie om te beginnen bouwen aan een merk.

Steeds meer organisaties zien in dat het belangrijk is te weten wat de behoeften van hun klanten zijn en waarom zij bepaalde keuzes maken. Marktonderzoek is hiervoor een onmisbaar instrument voor iedere onderneming. De bekomen resultaten van een uitgevoerd onderzoek bieden bedrijven of organisaties een uitgelezen kans om zich te onderscheiden van de concurrentie en correct in te kunnen spelen op de behoeften van de klanten.

Kwalitatief of kwantitatief?

Marktonderzoeken kunnen in het algemeen op twee manieren worden uitgevoerd: je kan een kwantitatief of een kwalitatief onderzoek organiseren. Een kwantitatief marktonderzoek biedt je een cijfermatig en representatief inzicht en geeft vooral antwoorden op vragen wanneer je beoordelingen bevraagt. Kwalitatief onderzoek daarentegen is gericht op het verkrijgen van diepgaande informatie, vaak als je jezelf nog moet oriënteren in de markt. De verkregen informatie uit een kwalitatief marktonderzoek wordt meestal als basis gebruikt voor een kwantitatief onderzoek.

Afhankelijk van de vraag die je beantwoord wil hebben, wordt er gekozen voor een kwalitatief of kwantitatief onderzoek, of een combinatie van beiden. Aan de hand van een grondig intakegesprek bepalen we de doelstelling van het onderzoek en welke aspecten van de markt onderzocht moeten worden.

Ruime ervaring in marktonderzoek

Alle marktonderzoeken worden geleid door Frederik Picard, die als lector marktonderzoek aan de Artesis Plantijnhogeschool Antwerpen een jarenlange ervaring heeft opgebouwd. Zijn inzicht in het theoretische kader en de praktische do’s en don’ts in een marktonderzoek zorgen ervoor dat elk onderzoek zo efficiënt mogelijk uitgevoerd wordt. Reputations voerde de afgelopen jaren zowel nationale als internationale marktonderzoeken uit (onder andere in Nederland, Frankrijk, Finland, Italië…).

Gratis intakegesprek

Klinkt dit als iets voor jou? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We maken een afspraak en we geven je vrijblijvend advies over jouw marktonderzoek.

Deze dienstverlening is subsidieerbaar via de kmo-portefeuille.
Meer informatie vind je hier.

Meer informatie?

Vul hieronder het formulier in en wij contacteren je voor vrijblijvende informatie.