Belgische LensOnline vergroot marktaandeel op Nederlandse markt

LensOnline

LensOnline & City Lens slaan handen in elkaar

Het Belgische LensOnline, één van de snelst groeiende contactlensbedrijven in Europa, sloot vorige week een deal met het Nederlandse City Lens. City Lens is de grootste contactlenzenspecialist van Nederland. De samenwerking tussen LensOnline en City Lens is een weloverwogen strategische keuze. “Door onze krachten te bundelen worden we samen sterk en kunnen we onze stempel drukken op de Nederlandse contactlenzenmarkt.”

Een weldoordacht businessconcept dat aanslaat

Het Belgische LensOnline heeft sinds de oprichting in 2004 meer dan 120.000 klanten in ons land. Dat komt neer op een marktaandeel van ongeveer tien procent in België. Om een optimale service te kunnen aanbieden, werkt LensOnline sinds 7 jaar structureel samen met lokale optiekzaken. Zo kon het zijn online service verder verbeteren en slaagde het er in om bestaande en nieuwe klanten naar de Belgische optiekzaken te halen. Daardoor kunnen deze 60 optiezaken profiteren van mogelijkheden tot up- en crossselling, wat een win-win betekent.

Dit weldoordachte concept rolt LensOnline nu ook verder uit buiten de landsgrenzen. Naast België is LensOnline actief in Nederland, Italië, Spanje en Frankrijk. Het bedrijf onderhandelt daarnaast met enkele grote Europese spelers om ook in andere landen door te breken.

Perfecte bondgenoten

Het concept van LensOnline viel bij de gebroeders Pols van het Nederlandse City Lens meteen op: “Via een sterke webshop klanten om je heen verzamelen en dan ervoor zorgen dat deze mensen naar de winkel gaan voor een contactlenscontrole: daar profiteert iedereen van. We liepen zelf al enige tijd met het idee rond, maar we misten een sterk online verhaal. In LensOnline vonden we de perfecte bondgenoot.”

City Lens heeft naast de grootste contactlenspraktijken in Nederland ook een abonnementensysteem. De klant betaalt een vast bedrag per maand en krijgt hierdoor telkens die contactlenzen toegezonden die het best bij hem passen. Dat systeem zal geïntegreerd worden in de software van LensOnline Nederland.

Veiligheid van lenzen dragen voorop door hybride distributiemodel

LensOnline is het voorbeeld van een ‘hybride’ distributiemodel. LensOnline werkt niet van ‘bricks to clicks’ (optiekzaken die klanten online willen bedienen), maar van ‘clicks to bricks’ (een webshop die klanten naar optiekzaken wil halen). Er worden online klanten gemaakt die vervolgens worden doorverwezen naar de contactlenzenspecialist in de buurt voor een jaarlijkse contactlenscontrole. Op die manier wil LensOnline zijn klanten ook voldoende kunnen wijzen op een correct gebruik van lenzen. “We willen de lensgebruiker zoveel mogelijk helpen bij het onderhoud van zijn contactlenzen. Daarbij is de keuze van een kwaliteitsvol product uiteraard belangrijk, maar het gaat vooral om het dagelijks toepassen van een aantal basisregels. Via de opticien kunnen we hen daar rechtstreeks op wijzen.”, aldus Luc Cuperus van LensOnline. Alle opticiens in het LensOnline-netwerk worden tot 3 keer per jaar bijgeschoold om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen op contactlensgebied.

Nederland belangrijke contactlenzenmarkt

In België wonen er 11 miljoen mensen waarvan 8% lenzen draagt. In Nederland wonen er 17 miljoen mensen en gebruikt 12% van de bevolking contactlenzen. Daarom is de Nederlandse markt zo interessant voor LensOnline.

“Eind oktober 2014 is onze Nederlandse webshop opgestart. Ondertussen zijn er al 20 zelfstandige opticiens op de kar gesprongen”, aldus Luc Cuperus van LensOnline. Het bedrijf wil binnen de vier jaar 100 zelfstandige Nederlandse opticiens bij LensOnline betrekken. “Door de deal met City Lens kunnen we LensOnline.nl verder professionaliseren. Dit gaat gepaard met een gezamenlijk aankoopbeleid en gezamenlijke marketingstrategie.”

LensOnline engageerde Anton Hofstede om het Nederlandse netwerk verder uit te bouwen. Anton is al jaren werkzaam in de Nederlandse optieksector en heeft een mooi netwerk opgebouwd.

Bekijk de reportage die ATV maakte over LensOnline naar aanleiding van het persbericht


Persvragen en interviews

Betrokken zaakvoerders zijn beschikbaar voor interviews. Voor concrete afspraken kan je contact opnemen met Frederik of Joke van Reputations.

Reputations | Frederik Picard
+32 (0)496 62 06 94
frederik@reputations.be

Reputations | Joke Cortens
+32 (0)473 86 38 27
joke@reputations.be

Facebooktwitterlinkedinmail