Bifocale contactlenzen: een eenvoudig en zomers alternatief

Grootschalig onderzoek naar bifocaal contactlensgebruik op Europese markt

De zomer staat voor de deur. Tijd voor sport, strand of terrasjes én je zonnebril. Voor mensen met bifocale glazen kan dat duur oplopen. Bovendien is het niet altijd handig om met een bifocale bril te sporten, met de motor te rijden of te duiken. Toch is er een eenvoudig alternatief om ver en nabij zien te combineren: bifocale contactlenzen. Maar onbekend is onbemind. Dat blijkt uit een grootschalig marktonderzoek1 dat LensGroup en Johnson & Johnson lieten uitvoeren door marketing- en communicatiebureau Reputations in vier Europese landen. 46% van de Europese lensgebruikers boven 40 jaar heeft nog nooit van bifocale contactlenzen gehoord. De meeste mensen combineren gewone contactlenzen met een leesbril. “De minst goede optie voor de ogen en het gemak”, zegt Koen Anné van LensGroup.

Rond de leeftijd van 43 jaar krijgen veel mensen last van presbyopia of ouderdomsverziendheid. Maar wanneer het lezen van kleine lettertjes moeilijk wordt (gekend als presbyopia of ouderdomsverziendheid), raadpleegt slechts 23% een oogarts. De opticien komt op de tweede plaats (14%). Verontrustend is de vaststelling dat 19% van de respondenten een leesbril koopt zonder voorafgaand onderzoek. “Het hoeft geen betoog dat een leesbril kopen zonder raadpleging van een expert niet optimaal is voor de gezondheid van de ogen”, aldus Anné.

De rol van de oogarts is blijkbaar erg verschillend in Europa. In Nederland wordt de oogarts amper geconsulteerd bij leesproblemen (3%), terwijl Fransen de oogarts aanzienlijk meer raadplegen (38%). 28% van de Belgen raadpleegt de oogarts.

Markt van sferische contactlenzen groeit nog steeds, die van de bifocale contactlenzen groeit trager

LensGroup ziet de vraag naar contactlenzen jaar na jaar toenemen. “Alleen de groei van het bifocale contactlensgebruik verloopt trager. Daarom hebben we de lensgebruikers ondervraagd in diverse landen. Nu weten we dat mensen vaak geen weet hebben van het bestaan en de voordelen van bifocale contactlenzen”. Anné hoopt dat de opticiens en oogartsen dit alternatief wat meer onder de aandacht zullen brengen in de toekomst. LensGroup staat open om dit onderzoek te delen met de medische wereld.

Over LensGroup
Met 400.000 klanten verspreid over Europa is de Belgische LensGroup één van de drie grootste e-commercebedrijven in lensproducten in Europa. In België zijn ze vooral gekend via de dochteronderneming LensOnline. Door zijn geslaagde ‘hybride’ distributiemodel – een gebruiksvriendelijke webshop die klanten naar optiekzaken haalt voor verdere persoonlijke service – slaagt het bedrijf er in om jaar na jaar te groeien. Vorig jaar groeide de contactlenzendistributeur met 25%.

Het marktonderzoek werd uitgevoerd door marketing- en communicatiebureau Reputations in België, Nederland, Frankrijk en Italië. In totaal namen 1768 contactlensgebruikers deel aan het onderzoek. De betrouwbaarheid van het onderzoek is 99% met een foutenmarge van 5%.


Praktische info
Meer informatie over LensGroup:
www.lensgroup.be

Persvragen en interviews
Voor meer informatie over dit persbericht kan je terecht bij Koen Anné van LensGroup:
+32 (0)475 48 26 12
Reputations | Frederik Picard
+32 (0)496 62 06 94 | frederik@reputations.be
Facebooktwitterlinkedinmail