3 essentiële stappen voor de ontwikkeling van websites

Een website is meer dan de ontwikkeling van een technisch platform

3 stappen voor een goede websiteVaak krijgen we de vraag van klanten om voor hen een nieuwe website te ontwikkelen. Hun bestaande website is al enkele jaren oud, ziet er niet meer zo fancy uit, zit structureel ook niet zo goed in elkaar en ze weten niet goed hoe zo’n project aan te pakken.

Al snel blijkt dat onder de motorkap van zo’n bestaande website het een en ander sputtert:

  • Er werden geen, zeer beperkte of onbetrouwbare statistieken bijgehouden.
  • Er werd niet gewerkt aan zoekmachineoptimalisatie (SEO voor de kenners).
  • De opbouw van de teksten zit niet goed. Foto’s bevatten namen als ‘IMG_02355.JPG’ of ‘10304973_919856814735734_3402821036756916566_n.PNG’

De rode kruisjes op onze checklist voor een goede website worden talrijker, de ongerustheid groter. Want wist je dat vandaag al meer dan 3,2 miljard mensen online actief is en dat België op de 28ste plaats staat in de wereldranglijst van landen die het meest actief zijn op internet? En wist je dat we ondertussen al meer surfen via een mobiel toestel zoals een smartphone en een tablet dan via een desktop computer? Als je dat weet, dan besef je pas welk potentieel jouw website heeft om klanten te werven of te informeren over je diensten. Als je het natuurlijk goed doet. Of op zijn minst beter dan je concurrenten.

Een website voor elke fase in de customer journey

Customer journeyAnders dan andere communicatiekanalen, kan je je website inzetten in alle vier de fasen van de customer journey. Enkele simpele voorbeelden maken dat al snel duidelijk:

  • Noodfase: Ik sta zaterdagmorgen op en merk dat het douchen toch wel frisser is dan anders. De warmwaterboiler heeft het begeven. Mijn vaste loodgieter is onbereikbaar en ik heb nood aan een snelle herstelling, want zonder warm water is het revolutie in huis. Ik zoek op mijn computer naar een loodgieter die vandaag werkt en onmiddellijk bereikbaar is.
  • Exploratiefase: Ik wil een nieuw fototoestel kopen. Ik raadpleeg het internet welke modellen er allemaal zijn en welke voldoen aan mijn criteria. Ik ga op zoek waar ik het toestel kan kopen. Ik vind enkele verkooppunten in mijn buurt.
  • Beslissingsfase: Ik sta in de supermarkt en moet een keuze maken tussen zo’n 30 verschillende speciaalbieren. De winkelbediende heeft me al wat uitleg gegeven, maar ik wil toch nog wat reviews raadplegen voordat ik beslis welke bieren ik koop voor het feestje vanavond. Ik ga online en zoek de specificaties en de commentaren van de bieren op.
  • Gebruikersfase: Ik heb een nieuwe printer gekocht, maar helaas krijg ik hem niet aangesloten. Ik zoek op het internet naar een oplossing. Op de website van de leverancier vind ik een forum waar mensen worden verdergeholpen. Op basis daarvan slaag ik er in om mijn printer aan de praat te krijgen. Ik ben blij en laat een positieve reactie achter op het forum.

Drie essentiële stappen voor je je website lanceert

3 stappenUiteraard moet je eerst weten wie je met je website wil bereiken. En wat je precies wil laten weten, is uiteraard ook belangrijk. Maar draai de rollen ook even om: waar zijn jouw klanten naar op zoek? Welke informatie zoeken ze en hoe kan jij ze verder helpen? Want helpen betekent loyaliteit opbouwen, en dat helpt voor je online reputatie. Daarnaast zijn deze vier stappen essentieel voor je website:

1. Kies een goede domeinnaam

domeinnaamDit klinkt misschien onnozel, maar dat is het niet. Meest logische is dat je je bedrijfsnaam kiest als url. Maar wat als er al een ander bedrijf of organisatie die domeinnaam heeft geregistreerd? Ga je dan voor een variant met een andere extensie (.info, .biz, .com…), een variant met toevoeging-van-liggende-streepjes (beetje ongebruiksvriendelijk, neem dat van ons aan), een toevoeging zoals ‘online’, ‘web’, ‘shop’…? Of ga je voor iets heel anders: een descriptieve naam die klaar en duidelijk zegt wat bezoekers er kunnen vinden, zoals aluminiumramen.be of skikledij.be. Of kies je voor een actie-url zoals werkmethettalentvanmorgen.be of kiesjuist.be? Een goed doordachte keuze is essentieel voor de verdere online marketing van je bedrijf.

2. Zorg voor een goede structuur

  • user storiesMaak user stories. Heb je je klanten voor ogen die je website zullen beogen? Welke dingen willen zij doen op je website? Maak heel eenvoudige omschrijvingen van wie, wat, waarom op je website wil doen. Bijvoorbeeld: als bedrijfsleider van een KMO wil ik de verschillende bedrijfsformules van smartphone-abonnementen vergelijken zodat ik voor mijn medewerkers de beste formule kan kiezen.
  • Bepaal toptaken. Op basis van de user stories krijg je een goed zicht op wat je bezoekers allemaal willen doen op je website. De belangrijkste taken die de meeste van je bezoekers willen doen, zijn je toptaken. Beschik je niet over het surfgedrag van je bezoekers op je huidige website, dan moet je je gezond verstand gebruiken: welke informatie is voor de meeste van je klanten belangrijk? Denk dus niet: welke informatie vind ik het belangrijkst? Want dan draai je de realiteit weer om. Zo zijn de openingsuren van een winkel altijd een absolute toptaak van een website, net zoals de verschillende producten opgedeeld in heldere categorieën van een online webshop.
  • Structuur in websiteMaak een goede boomstructuur en wireframes. Eens je bepaald hebt welke toptaken je website heeft, welke informatie in tweede instantie moet gevonden worden, en welke pas in een derde laag moet geplaatst worden, kan je een boomstructuur opzetten. Dit vormt de ruggengraat van je website. Je menustructuur wordt gebaseerd op die boomstructuur, maar ook alle onderlinge verbanden tussen pagina’s worden in de boomstructuur vastgelegd. Vervolgens kan je beginnen aan de wireframes. Zij vormen als het ware het skelet van je webpagina’s en geven schematisch weer welke blokken met informatie op je pagina moeten verschijnen.
  • Ontwikkel het design van je website. Op basis van de wireframes kan je een design opmaken. Hierin bepaal je de look and feel van je website. Uiteraard ligt die in het verlengde van je overkoepelende huisstijl.
  • Bouw je websitepagina’s op volgens SEO-regels. Een goede websitepagina zit vernuftig in elkaar. Ze bevat kopteksten, focuswoorden en veel synoniemen van keywords, heeft betekenisvolle inhoud, bevat afbeeldingen met goede omschrijvingen, heeft minstens 300 woorden, een aantal interne en externe links… Er is een hele lijst van regels waar je rekening mee moet houden om in zoekmachines zoals Google goed te scoren. Werk daar aan! Een handige tool is Yoast, die je helpt om je pagina’s te optimaliseren.

3. Doe een pre-test van je website

pre-testEens je website goed en wel klaar is voor lancering, hou je best even je enthousiasme onder controle en voer je nog een laatste pre-test uit. Vraag enkele mensen – liefst klanten die je goed kent, collega’s van een andere afdeling, of familie – om de website te bekijken en bepaalde informatie op te zoeken. Baseer je daarvoor op de user stories die je daarvoor hebt uitgeschreven. Laat hen een aantal taken uitvoeren op je website en vraag hen of ze vlot tot die informatie konden geraken. Ja? Top! Nee? Waar liep het mis? Pas het aan zodat je zeker bent dat toekomstige bezoekers van je website ook niet gefrustreerd raken van het vruchteloos zoeken naar informatie.


Allemaal goed, maar is het dat wel allemaal waard?

Zoals dat altijd gaat in marketing en communicatie: de sky is de limit, maar je moet rekening houden met je return on investment. Hoeveel steek je er in en hoeveel krijg je er voor in de plaats? Die conversie kan je op verschillende manieren bepalen:

  • hoeveel nieuwe klanten of leads krijg je via je website?
  • hoeveel klanten heb je geholpen via je website, waardoor je minder personeel moet inzetten in telefonische ondersteuning of in je contactpunt?
  • hoeveel positieve feedback krijg je die je kan gebruiken in je online en offline reputatiemanagement?

Koken kost geld. In een ideaalscenario laat je je website from scratch opbouwen. Maar dat kost natuurlijk wel het meest. Je kan er ook voor kiezen om op basis van voorgaande info op zoek te gaan naar websitetemplates die aardig in de buurt komen van jouw noden en die je verder kan aanpassen. Zo bestaan er in Drupal of WordPress duizenden templates die je kan gebruiken. En dat scheelt een heel stuk. Ben je zelf niet zo onderlegd? Laat je dan bijstaan door een expert. Je zal versteld staan van hoe snel hij je verder kan helpen.


Meer informatie over de ontwikkeling en het onderhoud van een website?

Vul hieronder het formulier in en wij contacteren je voor vrijblijvende informatie.

Facebooktwitterlinkedinmail