09 sep Belgische LensGroup boekt beste resultaat ooit tijdens coronacrisis
30% omzetgroei in België, verdubbeling in Nederland, grootste in Frankrijk
Terwijl retailer Colruyt aankondigt te stoppen met haar non-foodwebshop collishop.be, gaat het andere Belgische e-commercebedrijven in deze crisistijden net wél voor de wind. Zes maanden na de lockdown blikt het Belgische LensGroup, het moederbedrijf van o.a. LensOnline, terug op de meest succesvolle periode in haar 16-jarige bestaan. “De coronacrisis heeft er eindelijk voor gezorgd dat e-commerce in België is doorgebroken in alle lagen van de bevolking.”
Corona heeft in heel Europa zwaar ingehakt op de traditionele retailsector. Winkels die vooral focusten op een offline aanbod en hun online aanwezigheid stiefmoederlijk behandelden, kregen het het hardst te verduren. Niet zo voor LensGroup, dat als één van de eerste Belgische e-commercebedrijven begin jaren 2000 al het potentieel van online verkoop van contactlensproducten zag. Het bedrijf timmerde jarenlang aan de weg om een zogeheten ‘hybride distributiemodel’ op de kaart te zetten. Dat model van lokale samenwerking met opticiens gecombineerd met een sterke webshop blijkt nu meer dan ooit hét model van de toekomst. Het garandeert een win-win voor alle partijen, zeker in barre economische tijden.
De cijfers liegen er niet om. Met meer dan 10.000 nieuwe klanten in België en een omzetgroei van 30% kan LensGroup alleen maar concluderen dat e-commerce in ons land eindelijk is doorgebroken als een betrouwbare aanvulling of alternatief voor de Belgische consument. Uit de cijfers blijkt dat ook oudere mensen nu de voordelen en het comfort van het internetshoppen hebben ontdekt. “Het valt op dat deze nieuwe klanten geen eendagsvliegen uit de lockdownperiode zijn. Na zes maanden zien we dat ze blijven bestellen en dat het bedrag van hun herhaalaankopen niet dalen.”, aldus gedelegeerd bestuurder Koen Anné van LensGroup.
De opticiens uit het LensGroup-netwerk reageren erg positief op de samenwerking met LensGroup. Ondanks het feit dat de winkels wekenlang dicht moesten, verloren zij immers geen omzet op de verkoop van contactlenzen en aanverwante producten. Anné: “Of een bestelling nu online of offline bij de opticien wordt geplaatst, hij deelt altijd in de opbrengst. We waren de enige leverancier aan wie ze iets verdiend hebben tijdens hun verplichte sluiting.”
Europese verschillen
LensGroup is actief in heel Europa. Het bedrijf merkte grote verschillen tijdens de afgelopen zes maanden. Zo verdubbelde de omzet van LensGroup in Nederland en haalde het meer omzet uit haar verkoop van contactlensproducten dan alle 12.000 opticiens in Frankrijk samen. Maar in landen als Spanje en Italië ging alles veel moeizamer en daalde de omzet licht. Dat was volledig te wijten aan de logistieke partners waarmee LensGroup samenwerkt. “Als de logistieke partner uitvalt, staan we letterlijk en figuurlijk stil. In Zuid-Europa kon de Post niet volgen, waardoor onze customer service het heel druk had om problemen met laattijdige leveringen te verhelpen. Gelukkig hadden klanten veel begrip daarvoor.”
Toekomst is hybride, geïntegreerd en rooskleurig
Over LensGroup
Met 400.000 klanten verspreid over Europa is het Belgische LensGroup één van de drie grootste e-commercebedrijven in lensproducten in Europa. Door haar geslaagde ‘hybride’ distributiemodel – een gebruiksvriendelijke webshop die klanten naar optiekzaken haalt voor verdere persoonlijke service – slaagt het bedrijf er in om jaar na jaar te groeien.
Praktische info
Meer informatie over LensGroup:
www.lensgroup.be
Persvragen en interviews
Voor meer informatie over dit persbericht kan je terecht bij Koen Anné van LensGroup:
+32 (0)475 48 26 12
Reputations | Frederik Picard
+32 (0)496 62 06 94
frederik@reputations.be