26 Jan Bier dat (op een logische manier) doet praten
The Musketeers is een Belgische brouwerij die speciaalbieren met een uitzonderlijk en verrassend karakter ontwikkelt. Door zich te inspireren op verschillende stijlen en smaken creëert de brouwerij evenwichtig en doordacht Belgisch kwaliteitsbier voor de nationale en internationale markt.
De brouwerij staat bekend om haar Troubadourbieren, haar bieren uit de Belgian Legends Series en de Bucketlist Series. De flagships van brouwerij The Musketeers zijn Troubadour Magma en Jack’s Precious IPA. Je vindt deze bieren wereldwijd in de betere horecazaken en drankenhandels.
Zo helder als dit bovenstaand verhaal nu mag klinken, zo complex was het in 2015. Tot dan was de brouwerij enkel bezig geweest met haar kernopdracht: bier brouwen en verkopen. Een doordachte merkstrategie was niet aanwezig. Meer zelfs: naar de buitenwereld toe bestond de merknaam ‘The Musketeers’ niet. De brouwerij had enkel een aantal bieren onder de merknaam ‘Troubadour’ en één bier onder de naam ‘Antigoon’ uitgebracht. Tussen beide was er geen link.
Aan de hand van een strategische oefening werd de productportfolio van de brouwerij tegen het licht gehouden. Er werd gepeild naar de ambities om nieuwe bieren op korte en lange termijn uit te brengen. Vervolgens werd bekeken hoe de portfolio opnieuw kon opgebouwd worden in een logische structuur. Daaruit bleek dat er wel degelijk nood was aan een overkoepelend merk om de verschillende productlijnen te verbinden. 15 jaar na de oprichting kreeg de brouwerij eindelijk een écht gezicht: The Musketeers werd een merknaam die actief zou worden uitgespeeld en een prominente rol zou spelen in de promotie van haar bieren.
De bieren werden herschikt en ondergebracht in twee productlijnen: Troubadour Series en Belgian Legends Series. De series passen in een Branded House of paraplustrategie, waarbij het moedermerk ‘The Musketeers’ de productmerken met elkaar verbindt, zowel in visuele als tekstuele uitingen. Deze nieuwe merkstrategie legde de brouwerij geen windeieren. Door één van hun bestaande bieren te herpositioneren binnen de Belgian Legends Series en onder de nieuwe productnaam Jack’s Precious IPA te lanceren, kon het bier uitgroeien tot flagshipbier van de brouwerij, met een aanzienlijke omzetstijging als gevolg.
In 2018 kocht de brouwerij een historische steenbakkerijsite in het Waasland om zich definitief te vestigen. In aanloop naar de opening van de nieuwe brouwerij werd een derde productlijn aan het gamma toegevoegd: de Bucketlist Series. Op heel eenvoudige wijze konden deze nieuwe bieren hun ingang vinden in het portfolio van The Musketeers. De merkstrategie wordt vandaag door de brouwers omarmd en gekoesterd alsof het een van haar bieren is.
Partners in crime
Als vaste partner lanceert Reputations al jaren de nieuwe bieren van The Musketeers en verzorgen we de online en offline communicatieacties in zowel binnen- als buitenland.