11 apr Bifocale contactlenzen: een eenvoudig en zomers alternatief
Grootschalig onderzoek naar bifocaal contactlensgebruik op Europese markt
De zomer staat voor de deur. Tijd voor sport, strand of terrasjes én je zonnebril. Voor mensen met bifocale glazen kan dat duur oplopen. Bovendien is het niet altijd handig om met een bifocale bril te sporten, met de motor te rijden of te duiken. Toch is er een eenvoudig alternatief om ver en nabij zien te combineren: bifocale contactlenzen. Maar onbekend is onbemind. Dat blijkt uit een grootschalig marktonderzoek1 dat LensGroup en Johnson & Johnson lieten uitvoeren door marketing- en communicatiebureau Reputations in vier Europese landen. 46% van de Europese lensgebruikers boven 40 jaar heeft nog nooit van bifocale contactlenzen gehoord. De meeste mensen combineren gewone contactlenzen met een leesbril. “De minst goede optie voor de ogen en het gemak”, zegt Koen Anné van LensGroup.
Rond de leeftijd van 43 jaar krijgen veel mensen last van presbyopia of ouderdomsverziendheid. Maar wanneer het lezen van kleine lettertjes moeilijk wordt (gekend als presbyopia of ouderdomsverziendheid), raadpleegt slechts 23% een oogarts. De opticien komt op de tweede plaats (14%). Verontrustend is de vaststelling dat 19% van de respondenten een leesbril koopt zonder voorafgaand onderzoek. “Het hoeft geen betoog dat een leesbril kopen zonder raadpleging van een expert niet optimaal is voor de gezondheid van de ogen”, aldus Anné.
De rol van de oogarts is blijkbaar erg verschillend in Europa. In Nederland wordt de oogarts amper geconsulteerd bij leesproblemen (3%), terwijl Fransen de oogarts aanzienlijk meer raadplegen (38%). 28% van de Belgen raadpleegt de oogarts.
Markt van sferische contactlenzen groeit nog steeds, die van de bifocale contactlenzen groeit trager
1 Het marktonderzoek werd uitgevoerd door marketing- en communicatiebureau Reputations in België, Nederland, Frankrijk en Italië. In totaal namen 1768 contactlensgebruikers deel aan het onderzoek. De betrouwbaarheid van het onderzoek is 99% met een foutenmarge van 5%.
Praktische info
Meer informatie over LensGroup:
www.lensgroup.be
Voor meer informatie over dit persbericht kan je terecht bij Koen Anné van LensGroup:
+32 (0)475 48 26 12
+32 (0)496 62 06 94 | frederik@reputations.be