30 mei CHEP Benelux krijgt 3de Lean & Green Star voor toonaangevend duurzaam transport
CHEP Benelux krijgt 3de Lean & Green Star voor toonaangevend duurzaam transport
Op tien jaar tijd 41,7% minder CO2-uitstoot
CHEP Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, werd vandaag in Nederland met een derde Lean & Green Star bekroond. Ze kreeg deze voor haar inspanningen naar voortdurende verbetering in CO2-uitstoot. Het is de allereerste keer dat er een derde ster wordt uitgereikt aan 6 koplopers inzake duurzaamheid door Connekt, het onafhankelijke netwerk voor slimme, duurzame en sociale mobiliteit in Nederland. Op 10 jaar tijd kan CHEP dan ook uitpakken met indrukwekkende cijfers: door een slimmere werkwijze en gebruik te maken van haar schaalgrootte kon het bedrijf de CO2-uitstoot met maar liefst 41,7% verminderen per vervoerde eenheid.
Duurzame mobiliteit begint bij exact inzicht in data
Het Lean & Green-programma van Connekt stimuleert organisaties tot het verduurzamen van mobiliteit en logistiek in Nederland. Daarmee leveren zij een belangrijke bijdrage aan de grote opgave waar de logistiek in Nederland voor staat: voor 2050 is er namelijk een factor 6 productiviteitsverbetering nodig om de in Parijs gemaakte klimaatafspraken te realiseren. CHEP, gekend om zijn typische blauwe pallets en containers voor het transport van goederen, behoort al jaren tot de groep van koplopers in het Lean & Green programma in Nederland en blijft volop inzetten op maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Om écht duurzamer te werken, is het belangrijk dat je een exact inzicht hebt in je data.”, aldus Yoni Van der Veken, Country General Manager van CHEP Benelux.
Factor 6?
In 2050 moet Nederland de emissie van broeikasgassen in transport en mobiliteit met 60% ten opzichte van 1990 hebben verlaagd. Dat terwijl door de groeiende economie ook de vraag naar transport groeit. De uitdaging? 2,5 keer meer vervoeren tegen 2,5 minder uitstoot ofwel een productiviteitsverbetering met een factor 6.
Minder lege ruimte door verbeterde ophaling en belading
Deze manier van werken wierp duidelijk haar vruchten af. Op basis van een diepgaande analyse aan het begin van 2016 bleek dat CHEP de ophaling van lege pallets en containers nog verder kon verbeteren. Een proactievere manier van plannen, clustering van ophaling per postcodegroep en werken met een vaste transporteur per zone leidden tot een duidelijke verbetering van de beladingsgraad van de vrachtwagens.
Actieve samenwerking met transporteurs loont
Tegelijk werden de transporteurs zelf ook aangezet om hun vrachtwagens efficiënter te laden. Aan de hand van scorecards per locatie werd de performantie opgevolgd. De resultaten werden vervolgens teruggekoppeld. Zo zorgden de scorecards voor een grotere bewustwording rond de beladingsgraad van elke vrachtwagen. “Een aanpak die werkt”, aldus Van der Veken. “Chauffeurs voelen zich meer verantwoordelijk en gestimuleerd om nog beter te laden. De accuraatheid van de ophaalopdrachten steeg daarmee van 88,8% in 2016 naar 90,8% in 2017.” Het gevolg is dat er sindsdien minder vrachtwagens moeten worden ingezet om hetzelfde volume op te halen. Bij één ophaallocatie leverde dat zelfs een besparing van anderhalve vrachtwagen per week op, wat een significante, rechtstreekse invloed op de CO2-uitstoot heeft.
Van 2007 tot 2017:
- 41,7% minder CO2-uitstoot
- van 284 g naar 166 g CO2 per vervoerde eenheid of pallet
- Besparing van 1.578 ton CO2 (1,6 miljoen kilometer of 40 keer rond de wereld)
Erkenning als stimulans om te verduurzamen
Door deze doortastende manier van werken bespaarde CHEP op tien jaar tijd maar liefst 1.578 ton CO2. De inspanningen van de afgelopen jaren worden nu dus beloond met een derde Lean & Green Star, een unieke bekroning. “We zijn erg verheugd dat we als koploper deze erkenning krijgen. Maar veel belangrijker: we hopen dat we hiermee ook andere bedrijven kunnen stimuleren om de nodige inspanningen te leveren om te verduurzamen”, besluit een enthousiaste Van der Veken.
De toekomst van CHEP wordt nog groener
Het behalen van de derde ster betekent geen eindpunt voor CHEP. Het bedrijf is al volop bezig met een aantal nieuwe initiatieven. “Zo streven we ernaar op een aantal strategische locaties extra service centra te openen zodat we het aantal onnodige kilometers verder kunnen beperken. Een ander belangrijk initiatief is de keuze om transportsamenwerkingen met klanten, retailers en transporteurs op te zetten. Wij zijn goed geplaatst om potentiële samenwerkingen te identificeren. Zo optimaliseren we niet alleen onze supply chain maar ook die van onze klanten”, aldus Van der Veken. “Dit ligt volledig in lijn met onze ambitie om supply chains leaner en greener te maken.”
Over CHEP
CHEP is een wereldwijde leverancier van supply chain-oplossingen voor de sectoren consumptiegoederen, vers voedsel, dranken, productie en detailhandel in meer dan 60 landen. CHEP biedt een breed scala aan logistieke en operationele platforms en ondersteunende diensten die zijn ontworpen om de prestaties te verbeteren en het risico te verlagen en tegelijk de duurzaamheid van het milieu te verbeteren. CHEP’s 12.500 medewerkers en ongeveer 300 miljoen herbruikbare platforms (pallets en containers) leveren een uitgebreide dekking en uitzonderlijke waarde, en ondersteunen meer dan 500.000 klantcontactpunten voor wereldwijde merken. CHEP maakt deel uit van de Brambles Group, de exploitant van een portfolio met IFCO, de leidende leverancier van herbruikbare plastic containers (RPC’s) in de wereldwijde vers voedselketen, evenals gespecialiseerde containerlogistieke bedrijven ten dienste van de automobielsector. Bezoek www.chep.com voor meer informatie over CHEP. Ga voor informatie over de Brambles Group naar www.brambles.com.
Persvragen of interviews?
Collin Van Loon
Marketing Manager,
CHEP Benelux / France
Tel +32 (0) 473 68 37 77
collin.vanloon@chep.com
www.chep.com
Reputations | Frederik Picard
Tel +32 (0) 496 62 06 94
frederik@reputations.be
www.reputations.be