december 25, 2015

Crisismanagement

crisismanagementAls het mis gaat, heb je nood aan een sterke communicatielijn. Snel, helder en correct. Wij staan in voor de draaiboeken, ondersteuning en uitvoering van alle communicatieacties in het kader van een incident of negatieve berichtgeving over jouw bedrijf of organisatie. Wij leiden je communicatief door de crisis. 24u op 24.

Veel bedrijven en organisaties worden ooit geconfronteerd met negatieve berichtgeving: ontevreden klanten of medewerkers, valse beschuldigingen, een ongeval, een conflict dat uit de hand loopt… Helaas lijkt reputatieschade in zulke situaties niet te vermijden. Op korte termijn is dat vaak zo. Maar hoeveel schade betekent zo’n crisis voor jouw bedrijf of organisatie op lange termijn? Goed crisismanagement door een ervaren specialist is op dat ogenblik onmisbaar.

Met snelle en doordachte crisiscommunicatie kan je de schade enorm beperken. Je bedrijf of organisatie kan zich er op lange termijn zelfs sterker mee op de kaart zetten. Door krachtig en correct te reageren, kan je de geloofwaardigheid van je bedrijf of organisatie staande houden en de waarden waarvoor je staat extra in de verf zetten. De gouden regel die geldt in crisismanagement: hoe sneller je erbij bent, hoe meer kans je hebt dat je de crisis op een professionele manier onder controle kan krijgen. Aarzel dus niet, maar denk ook goed na voordat je actie onderneemt.

Discretie, eerlijkheid en wederzijds vertrouwen zijn absolute voorwaarden in crisissituaties. Alle kaarten moeten op tafel gelegd worden, ook al zijn bepaalde feiten soms niet leuk om horen. Alleen zo kan een correcte inschatting van een crisis gemaakt worden en de juiste stappen genomen worden. We stellen gezamenlijk een beperkt crisisteam samen en bepalen wie welke rol opneemt. Wie krijgt welk mandaat om beslissingen te nemen? Vaak betekent dat dat een crisismanager even alle touwtjes in handen krijgt om de situatie zo snel en zo goed mogelijk onder controle te krijgen.

Voorkomen is beter dan genezen

Ook als er geen crisis is, is het zinvol om als bedrijf of organisatie bezig te zijn met crisismanagement. Heb je een overzicht van alle mogelijke crisissituaties die zouden kunnen voorkomen? Bestaan er daar crisisdraaiboeken voor? Wie neemt welke rol op? Wij maken voor bedrijven en organisaties crisisplannen op en beschrijven stap voor stap welke acties moeten genomen worden als zo’n situatie zich voordoet. We lijsten alle nuttige contactgegevens op, stellen sjabloonberichten op en bereiden alle mogelijke stappen voor zodat het plan snel kan uitgerold worden.

Wat mag je verwachten van crisismanagement?

  • Wij loodsen je bedrijf of organisatie door een crisismoment
  • We maken een draaiboek met factsheets, duidelijke rolverdeling en stappenplan
  • We stellen een crisiscommunicatieplan op
  • We stellen alle crisisberichten op
  • Desgewenst nemen we het woordvoerderschap op

Meer informatie?

Vul hieronder het formulier in en wij contacteren je voor vrijblijvende informatie.