fbpx

Gij meugt buyer persona’s opstellen!

Meug logo

Meug is een smaakbureau waar zowel professionelen als particulieren terecht kunnen voor alles wat te maken heeft met kwalitatieve drankbeleving. Meug organiseert en faciliteert via een uitgebreid netwerk tastings, festivals en productlanceringen. Daarnaast biedt het via redactionele aandacht een forum aan goede smaak. Meug vertrekt in alles wat het doet van het verhaal achter de drank.

De drijvende krachten achter het smaakbureau hadden een jarenlange ervaring binnen de event- en drankensector wanneer ze in 2015 startten. Van bij aanvang was duidelijk: Meug moest een sterk merk worden voor alle smaakliefhebbers. Er werd dan ook meteen bekeken welke merkstrategie er zou moeten ontwikkeld worden. Buyer persona’s vormden een belangrijk deel van de oefening.

Het opstellen van de hypothetische buyer persona’s verliep erg vlot dankzij de grote interne know-how over het gewenste publiek: al snel waren de buyer persona’s voor B-to-B en B-to-C opgesteld. Alles werd vervolgens getoetst aan de data die de partners voorhanden hadden via hun andere initiatieven (Google Analytics, social metrics, eerder marktonderzoek). Op hun publiekstastings, grootschalige tastingfestival in Antwerpen en B-to-B-events werden deze hypothetische profielen grondig tegen het licht gehouden: klopt alles wel met de realiteit? Zijn de verschillende buyer persona’s voldoende gedifferentieerd en kloppen de motieven? Op basis van een reeks diepte-interviews en vervolgens een online kwantitatieve bevraging onder alle klanten konden de geverifieerde buyer persona’s opgeleverd worden. Het waren mensen van vlees en bloed geworden waarvan Meug precies wist hoe ze op hen kon inspelen. Elk jaar actualiseert het smaakbureau deze buyer persona’s aan de hand van een kwantitatieve bevraging.



Lees meer cases: