27 apr Hybride model LensOnline beperkt financiële schade Belgische opticiens
Opticiens verliezen vandaag geen omzet op de verkoop van contactlenzen dankzij het hybride distributie- en samenwerkingsmodel van LensOnline
Corona hakt zwaar in op de retailsector. Ook Belgische opticiens delen in de klappen. Ze zien momenteel geen klanten, maar toch krijgen ze automatisch een deel van de opbrengst als hun klanten bestellen bij LensOnline. Dit hybride model van lokale samenwerking met opticiens gecombineerd met een sterke webshop lijkt hét model van de toekomst. Een win-win voor alle partijen. Zelfs in deze barre economische tijden.
grote verliezen retail
De sluiting van alle niet-voedingswinkels wereldwijd dreigt voor een kaalslag te zorgen in het klassieke retaillandschap. De verliezen worden in Europa op vele miljarden euro’s per dag geraamd. Ondanks steunmaatregelen van de overheden bestaat de vrees dat duizenden winkels de deuren niet meer zullen heropenen. In die mate zelfs dat steeds meer CEO’s ook publiekelijk aan de alarmbel trekken. Ook de CEO van het Belgisch e-commercebedrijf LensGroup, in België bekend via haar webwinkel LensOnline.be, is bezorgd over de economische impact van deze pandemie op de lokale winkels.
Koen Anné: “De lokale opticiens hebben het zwaar te verduren. Brillen worden voornamelijk gekocht in de winkel. En die blijven tot nader order gesloten.” Toch heeft Anné ook goed nieuws voor de opticiens die aangesloten zijn op het LensOnline-netwerk. “Zij verliezen vandaag namelijk geen omzet op de verkoop van contactlenzen en aanverwante producten”, zegt de CEO. “Dat is dankzij ons hybride distributie- en samenwerkingsmodel.”
Hybride model garandeert omzet voor aangesloten opticiens
Klanten van opticiens kunnen hun lensproducten tijdens de coronacrisis blijven bestellen via LensOnline. De producten worden nu enkel thuis geleverd en niet in de winkel. Klanten blijven zo ook hun lokale opticien steunen. Want of de bestelling nu online of offline bij de opticien wordt geplaatst, de opticien deelt altijd in de opbrengst. Ook nu zijn winkel gesloten is.
Groei LensGroup
LensGroup zet al jaren in op deze lokale verankering. Jaarlijks breidt het zijn internationaal netwerk van optiekzaken uit. De combinatie van haar gebruiksvriendelijke webshop die klanten naar optiekzaken haalt voor verdere persoonlijke service legt het bedrijf geen windeieren. En nog meer in deze economisch zware tijden. Het Belgische LensGroup is ondertussen uitgegroeid tot een van de drie grootste e-commercebedrijven in contactlenzen in Europa.
Stijging omzet tijdens lockdown
Net als de meeste onlineshops ziet Anné de omzet van LensOnline sterk stijgen tijdens deze coronacrisis. “Uiteraard is dat goed nieuws voor ons bedrijf. Maar ik ben toch vooral blij dat we met ons hybride model ook lokale opticiens een duwtje in de rug geven. We tonen dat lokaal kopen ook werkt via grote webshops.”
LensGroup breekt momenteel ook door in Nederland. Ten opzichte van 2019 verdubbelde de omzet nu al van 1 naar 2 miljoen euro. Anné verwacht dat hij in Nederland het boekjaar zal afsluiten met bijna een vervierdubbeling van de omzet (3,8 miljoen euro).
Tijdelijke partnerships voor Nederlandse opticiens
Ook in Nederland staan heel wat klanten van opticiens in de kou. Daarom lanceerde LensOnline er een specifieke actie. Opticiens kunnen een tijdelijk partnership aangaan met LensOnline. Die bezorgt gratis de lensproducten aan hun klanten én de opticien ontvangt een commissie. Opticiens die na de coronacrisis beslissen om als full member in stappen in het hybride samenwerkingsmodel, kunnen dan ook via hun winkel contactlenzen laten afhalen. De actie kende alvast een groot succes. 15 opticiens in Nederland besloten hier ondertussen gebruik van te maken.
Over LensGroup
Met 400.000 klanten verspreid over Europa is het Belgische LensGroup één van de drie grootste e-commercebedrijven in lensproducten in Europa. Door haar geslaagde ‘hybride’ distributiemodel – een gebruiksvriendelijke webshop die klanten naar optiekzaken haalt voor verdere persoonlijke service – slaagt het bedrijf er in om jaar na jaar te groeien.
Praktische info
Meer informatie over LensGroup:
www.lensgroup.be
Persvragen en interviews
Voor meer informatie over dit persbericht kan je terecht bij Koen Anné van LensGroup:
+32 (0)475 48 26 12
Reputations | Frederik Picard
+32 (0)496 62 06 94
frederik@reputations.be