31 Oct Jong grafisch bureau brengt eerste internationale posterfestival naar België
Jong grafisch bureau brengt eerste internationale posterfestival naar België
Digital natives op zoek naar ontwerpers die kleur bekennen
In maart 2019 is België een primeur rijker: dan vindt in PAKT in Antwerpen de eerste editie van het Antwerp Poster Festival (APF) plaats. Drijvende krachten zijn Tom Tiepermann (25) en Dennis Janssens (25), het jonge Antwerpse ontwerpersduo van grafisch bureau ssnn. Zij roepen sinds vandaag creatievelingen wereldwijd op om kleur te bekennen in de vorm van een poster en die in te sturen voor het festival. Een week lang zal APF nationale en internationale ontwerpers via workshops, lezingen en een postertentoonstelling inspireren en motiveren.
Het Antwerp Poster Festival is een initiatief van ssnn, een grafisch bureau uit Antwerpen gerund door twee jonge ontwerpers. De bal ging voor Tom en Dennis aan het rollen na de Manchester Attack op 22 mei 2017, toen tijdens een optreden van popster Ariana Grande een aanslag werd gepleegd: “Op den duur kon je niet meer aan de negativiteit in het nieuws ontsnappen. De ene aanslag na de andere, mensen in onze omgeving die steeds angstiger werden en het geloof in elkaar een beetje hadden verloren. Wij besloten toen wat positiviteit de wereld in te sturen via onze posterserie Spread Some Love.” Een van die posters werd vervolgens opgepikt door Graphic Matters in Breda, een internationaal festival waar ontwerpers van over de hele wereld worden samengebracht door de actualiteit. “We waren aangenaam verrast door de wereldwijde verbondenheid dat dit festival teweegbracht en we besloten dat België ook zoiets nodig had.”
Open call ‘Show your colours’
Vanaf vandaag kunnen alle creatives (zowel studenten, starters als professionals) hun beste posterontwerpen insturen via de website www.apf.design. Het thema voor de eerste editie is ‘Show Your Colours’, waarbij de deelnemers worden gevraagd in een poster weer te geven wat hen als ontwerper precies drijft en interesseert. De ontwerpen die deel zullen uitmaken van de tentoonstelling worden geselecteerd door een internationaal samengestelde jury.
“Wij maken deel uit van de generatie die de overgang van print naar digitaal bewust heeft meegemaakt, maar we houden ons graag nog vast aan dat tastbare. We merken dat posters langzaamaan uit het straatbeeld verdwijnen, terwijl het net zo’n krachtig en simpel medium is om je boodschap aan de man te brengen. Via APF willen we de poster opnieuw laten opleven en zo hopelijk de impact van print aan het publiek overbrengen.”
APF verwelkomt gedurende een week nationale en internationale designers. Tijdens de festivalweek worden creatives via een postertentoonstelling, verschillende workshops en lezingen geïnspireerd en gemotiveerd om de dialoog met elkaar aan te gaan. Het festival tracht zo spontante interacties en samenwerkingen te stimuleren, waarbij kennis en nieuwe technologieën worden overgedragen aan de volgende generatie ontwerpers.
Dorstig naar creativiteit in PAKT
Het festival vindt plaats van 9 tot 17 maart 2019 bij PAKT, een Antwerpse hotspot voor ondernemers en stadslandbouwers die het hart van de stad graag voeden met creativiteit en culinaire experimenten. Tijdens het festival worden de posters tentoongesteld in de Spéciale Belge Taproom, een hedendaagse bierzaak met een industriële touch, gevestigd in PAKT.
Word partner
Praktisch
Antwerp Poster Festival (APF)
9 – 17 maart 2019
Spéciale Belge | PAKT Antwerpen
Lamorinièrestraat 161 | 2018 Antwerpen
Info en deelnemen: www.apf.design
Persvragen of interviews?
Tom Tiepermann
Tel: +32 (0) 473 27 28 26
tom@apf.design
APF | ssnn
gevestigd bij House of Reputations
Kerkstraat 19 | 2060 Antwerpen