fbpx

A van Agile

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. En dan starten we – uiteraard – met de letter A. De A van agile.

Alfabet

Agile (Engels – adj.): 

letterlijk vertaald betekent agile ‘wendbaar, ‘alert’ en ‘flexibel’. In marketing en communicatie agile te werk gaan is dus de meest soepele manier om je met je merk en merkverhaal om te gaan. Voor sommigen betekent dit echter een vrijgeleide om als een kip zonder kop in het rond te communiceren of gewoon hun buikgevoel te volgen, zonder strategisch na te denken. Agile zijn is echter het tegendeel: het is juist erg beredeneerd en duurzaam. Vanuit dat perspectief bedoelen we met agile ‘wendbaar zijn’.

Agile

Tijdens de coronapandemie moesten quasi alle bedrijven zich van hun meest wendbare kant laten zien. Sommigen schakelden zonder problemen over op thuiswerk, anderen vonden zichzelf opnieuw uit. Anderen waren dan weer niet ‘agile’ genoeg en gingen ten onder. De coronacrisis was (hopelijk) een uitzonderlijke situatie, maar wendbaarheid is eigen aan onze steeds veranderende maatschappij. Ben je niet wendbaar, dan rijd je jezelf vast. Je wilt toch niet de Ever Given in jouw sector zijn?

Ook in je marketing- en communicatiestrategie moet je wendbaar zijn. Je kan immers nog zo’n mooi plan hebben, maar wat als er iets onvoorziens gebeurt? We onderscheiden hier twee beredeneerde manieren van wendbare marketing en communicatie:

  • Een bepaald topic beheerst het nieuws. Het onderwerp sluit naadloos aan bij jouw merk. Dan is het aan jou om wendbaar te zijn en mee op de kar te springen. Soms heb je tijd om op dat moment nog iets uit te werken, maar op een ander moment zal je moeten putten uit kant-en-klaar materiaal in je communicatiedatabank. Je hebt er alle belang bij om op voorhand goed na te denken en visuals en copy klaar te hebben die je meteen kan inzetten. Zo kan je meesurfen op het momentum. Wist je trouwens dat sociale media de ultieme speelplek zijn om je wendbaarheid te tonen? De kost per (gesponsorde) post is relatief laag en je kan dus makkelijk het principe van ‘Trial and error and try again’ toepassen. Werkt het niet? Probeer dan iets anders en zoek wat voor jouw merk het beste werkt!
  • Wendbaarheid is misschien nog belangrijker bij crisissituaties. Stel: je komt in het oog van een storm terecht. Ben jij daar klaar voor? Idealiter heb jij vooraf al met je collega’s nagedacht wie in de crisiscel komt, welke boodschap jullie geven over bepaalde thema’s, welke collega’s en partners je moet inlichten en hoe je zo’n crisiscel activeert. Agility, zeker, maar wel op een doordachte manier!
Agile
Meer weten over agile werken aan je merkreputatie?

Bij Reputations kunnen we je begeleiden in het opbouwen van jouw marketing- en communicatiestrategie. We kunnen je leren je plannen op te stellen. En we kunnen je bijstaan wanneer je in het oog van de storm terechtkomt of wanneer jouw merk bijsturing nodig heeft.