fbpx

Marketing alfabet: de D van Data-driven marketing

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. Vandaag is D-day, met de D van data-driven marketing.

Data-driven marketing (n.) is een strategie waarbij je data over je klanten en van vroegere marketingacties gebruikt om je marketing van morgen te optimaliseren. Niet nieuw zeg je? Wel als je er ‘hyper-gepersonaliseerd’ en ‘geautomatiseerd’ aan toevoegt. Data-driven marketing is een van de meest ingrijpende veranderingen in digital advertising de afgelopen jaren.

What happens on the internet…

Stel: je gaat online op zoek naar een nieuwe smartphone. Je laat je overtuigen door de goede reviews, je voegt het nieuwste Samsung-model toe in je winkelmandje … tot je (na een check van je bankrekening) beslist om je aankoop nog even uit te stellen. De volgende dag zie je dezelfde smartphone verschijnen in je nieuwsfeed op Facebook. En als je hln.be checkt, staat hij daar alweer te blinken op een banner.

Toeval? Uiteraard niet. Wat je doet op het internet, achtervolgt je op het internet. Data-driven marketeers maken slim gebruik van de data die je achterlaat op het web om je heel gericht te targetten met een gepersonaliseerde boodschap. Want de kans is groot dat je na een aantal advertenties wél zwicht. Online is de grens tussen reclame en kopen is immers erg klein. Je neemt heel wat barrières weg om effectief over te gaan tot conversie.

Neem nu ter vergelijking een klassieke tv-reclame: iedereen krijgt dezelfde reclame over de nieuwste smartphone van Samsung te zien. Als jij geen nieuwe smartphone nodig hebt, ga je misschien snel even in de keuken iets halen want de boodschap interesseert je niet. Verloren geld dus! En dan nog… Stel dat je wél een nieuwe gsm wil, dan moet je nog altijd onthouden welk merk reclame maakte om daarna naar de (online) winkel te gaan. Heel wat extra stappen dus.

Meten, analyseren en bijsturen

Marketeers maken al jarenlang gebruik van data om de behoeften, wensen en het toekomstige gedrag van consumenten te voorspellen. Dankzij de digitalisering, de versnelde opmars van online retail (corona, remember) en slimmerere tools kunnen we meer data verzamelen, sneller het gedrag en de behoeften van consumenten achterhalen én nagaan wat marketingsacties opleveren.

Hoeveel gegevens je ook verzamelt: het belangrijkste is om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Gebruik data om je marketingsacties te bepalen (wat is de inhoud, timing, doelgroep en wat zijn de ideale kanalen voor onze boodschap?), te analyseren (wat werkt? waar haken mensen af?) én bij te sturen.

De grootste voordelen van data-driven advertising?

  • Je zet je mediakanalen optimaal in
  • … naar de juiste consument (Facebook-algoritmes zorgen er bv. voor dat ads vaker getoond worden aan geïnteresseerden)
  • … met de juiste boodschap (gepersonaliseerd én aangepast aan het kanaal)

Het resultaat? Hyper-gepersonaliseerde, geautomatiseerde én rendabele marketingacties.

Klantendata én marktonderzoek: het ultieme duo

Data over je klant en zijn online gedrag vertellen je al heel veel. Marketeers die de consument écht centraal willen zetten en hun blik willen verruimen, investeren ook in marktonderzoek. Zijn er nieuwe behoeften bij onze klant waar we nog niet op inspelen? Welke trends leven er in de sector? Door klantendata en marktonderzoek te combineren kan je concurrenten een stap voor zijn.

Ontdekking van de marketingwereld

Ook datagedreven aan de slag?

Data-driven gaan werken doe je niet in 1, 2, 3. Reputations kan je helpen om stap voor stap data te verzamelen en strategisch in te zetten in je marketing. Wie is jouw ideale klant? Waar zitten de gaten in je customer journey? En hoe scoort jouw bedrijf in een klanttevredenheidsonderzoek? Als strategen en specialisten in marktonderzoek zoeken we het graag voor je uit!



Lees meer cases: