fbpx

E van Editorial Calendar

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. Vandaag is D-day, met de E van editorial calendar.

Alfabet

Editorial calendar (Engels, n.) 

is een overzichtsdocument voor je communicatie op al jouw (social) media.

Editorial Calendar

Van theorie naar praktijk

De meeste bedrijven en organisaties willen communiceren met hun klanten via social mediakanalen. En de meesten zullen met veel enthousiasme beginnen. Maar de meesten zullen na een tijdje stranden op een “oh ja, ik zou nog eens iets moeten posten”. Daarom is het van belang om, voor je begint, een contentstrategie uit te werken. ‘Bezint eer ge begint’ dus. Je moet nadenken aan wie je welke info wilt bezorgen, welke stijl je wilt hanteren, hoe vaak je wilt posten en wat je doelen zijn. Eens je dat allemaal bepaald hebt, heb je een theoretische houvast. Maar theorie is nog niet de praktijk. En daar komt die editorial calendar van pas.

Voordelen van zo'n kalender

  • Het brengt rust en zekerheid, want planning is key! Vul je deze planning tijdig aan en heb je over alle elementen nagedacht, dan beperk je ad hoc-werk.
  • Een bedrijf heeft vaak sleutelmomenten vooropgesteld met communicatiepijlers. Via de kalender kan je ze al weken (en misschien wel al maanden) op voorhand plannen.
  • Door je planning te vullen, zie je ook direct waar de gaten zijn. Probeer ritmisch te posten, zo blijf je top of mind. Maar het geeft je ook al snel inzicht of je te vaak in herhaling valt met een bepaald thema.
  • Het is ook een goede manier om ineens een naslagwerk te hebben van je berichten. Als je elk maand of kwartaal dan de resultaten ernaast legt (of nog beter, erbij noteert) weet je perfect of wat je communiceerde werkte of niet. En hopelijk kan je hierin op langere termijn patronen zien en zo je contentstrategie optimaliseren.

 

‘Elk voordeel heb z’n nadeel’, en dat is evengoed zo voor een editorial calendar. Wanneer alles zo geformaliseerd is, wordt creatief of out-of-the-box denken potentieel gefnuikt. Daarnaast kunnen we (jammer genoeg) niet in de toekomst kijken. Je businessplan wordt doorheen het jaar bijgestuurd, of er is een onvoorziene situatie die je strategie op de helling zet. Daarom blijft het belangrijk om toch op regelmatige basis je contentplan opnieuw te evalueren. Klopt het nog of moet ik hier of daar bijsturen?

Editorial calendar_Reputations

Kan ik een kant-en-klare kalender verkrijgen? 

En Reputations? Eerlijk is eerlijk: we zijn geen pure digitale experts. Maar wat wij wél doen is samen met jou nadenken wat jouw content marketingstrategie zou moeten zijn en wat je moet ondernemen om daar te geraken. Het strategisch traject dat uitmondt in zo’n editorial calendar dus.