fbpx

Marketing alfabet: de F van Fear Of Better Options

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. We gaan verder met de F. De F van Fear of Better Options.

Fear of Better Options

FOBO (uitgesproken als ‘fooboo’, n.). Synoniem voor iemand met FOBO: maximaliseerder, maximiser

FOBO is de afkorting van Fear Of Better Options: de angst om altijd verkeerd te kiezen. Heb je FOBO, dan kies je om geen keuze te maken. FOBO kan je parten spelen bij elke beslissing: welk stuk fruit neem ik tijdens de pauze? Koop ik dit of dat paar schoenen? En neem ik deze sollicitant aan of wacht ik de verdere respons op de vacature nog af?

FOBO? Je bedoelt FOMO, toch?

Zowel bij FOBO als FOMO liggen angst aan de basis. FOMO legt de nadruk op de angst om zaken te missen zoals een feestje, een belangrijke vergadering… Iemand met FOBO daarentegen vindt het vaak beter om geen keuze te maken, uit angst om de verkeerde keuze te maken. Mensen met FOBO blijven maar zoeken naar de beste optie. Ze worden voor niets ook maximaliseerders of maximisers genoemd.

Help! Mijn klanten hebben FOBO!

Elke online retailer herkent dit patroon: een klant surft een tijdje op je website, plaatst een product in de winkelwagen, maar gaat uiteindelijk toch niet over tot een aankoop. Klanten doorlopen een aantal stappen voor ze voor jouw product of merk kiezen. Dat noemen we de klantenreis of customer journey. Helaas haken in elke fase ook een aantal klanten af. Zeker voor klanten met FOBO is het belangrijk te weten wat hen wél over de streep trekt om te kiezen voor jouw product of merk.

Eerste hulp bij FOBO: de customer journey

Door de customer journey van je klant helder in kaart te brengen, krijg je meer inzicht in zijn beslissingsproces. Welke behoeften heeft je klant en hoe kan je daarop inspelen? Welke touchpoints heb je in elke fase van de customer journey? Denk aan je website, e-mailmarketing, chatbots, sociale mediaberichten, reviews van andere klanten, je klantenservice… En krijgt elke fase van de customer journey voldoende aandacht?

Onderzoek het beslissingsgedrag van je consument en speel in op de momenten waarop ze op zoek zijn naar informatie. Hoe positiever jouw (potentiële) klant de touchpoints en content ervaart, hoe groter de kans dat hij je product aankoopt.

Maar op basis waarvan kiezen consumenten nu voor een bepaald product of merk? Dat hangt af van verschillende factoren. Je zou in eerste instantie denken aan de functionele eigenschappen, zoals het product, de prijs enz. Toch beïnvloedt de functionaliteit slechts 34% van je keuze. Mensen hechten bijna evenveel (31%) belang aan de emotionele voordelen van jouw merk. Ze vragen zichzelf af hoe jouw product of merk hun leven kan verbeteren. Met die emotionele voordelen kan je je net onderscheiden van je concurrenten. Onze tip: zet de emotionele voordelen in de verf om klanten te overtuigen van én te binden aan jouw merk of product!

Ontdekking van de marketingwereld

Hulp nodig om een customer journey uit te werken?

Elke dag nemen mensen honderden beslissingen, ook over jouw merk of product. Door te denken vanuit je (potentiële) klant, weet je welke info je best communiceert op welk moment. Reputations tekent samen met jou graag de ideale customer journey uit door de ogen van jouw klant.



Lees meer cases: