fbpx

Marketing alfabet: de G van Guerrilla Marketing

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. We slingeren door naar de G van guerrilla marketing. 

Guerrilla marketing (Engels, n.): een marketingstrategie die uitgaat van een verrassingseffect. Spoiler alert: niet zo eenvoudig om te doen.

Van aandacht naar opvallen

In tegenstelling tot wat het begrip ‘guerrilla marketing’ suggereert, is het geen agressieve vorm van communicatie. Althans niet in de letterlijke zin van het woord. Eigenlijk is guerrilla marketing een onconventionele manier van marketing. Waarom dat slim is? Elke dag krijgen onze hersenen miljoenen impulsen. Voor onze eigen gezondheid blokken onze hersenen heel wat af. We hebben dus allemaal een soort onbewuste filter, en dat geldt ook voor reclame. Daarnaast installeren veel mensen bewust een ad-blocker op hun computer om de grote stroom aan advertenties via sociale media niet meer te zien. Het resultaat: gezien worden als merk is vaak niet evident. Maar stel je voor, plots staat er een gigantische dinosaurus in je stad ter aankondiging van het nieuwe historisch museum. Of het zebrapad aan de school is vervangen door een frietbakje met de letter M om McDonald’s te promoten? Dan heb je het wél gezien. Voor zo’n verrassingen hebben je je hersenen namelijk geen filter.

Viraal gaan

Merken gebruiken guerrilla marketing met een specifiek doel: ze hopen dat de actie zo onverwachts is dat het een eigen leven begint te leiden en vooral: dat je het (merk) niet snel vergeet. Dankzij de digitale wereld is het nét iets eenvoudiger om overal over de tongen te gaan. Dan spreken we van viraal gaan op sociale media. Bij uitbreiding wordt zo’n actie dan vaak ook opgepikt door andere media, wat je merk heel wat free publicity kan opleveren.

De guerrillatechniek werkt goed in de bewustwordingsfase in de customer journey. Je wilt een nieuw merk of product in de markt zetten. Opvallen is dan de boodschap! Een guerrilla marketingactie gebeurt altijd in de publieke ruimte, zoals de straat, een park of een shoppingcentrum. In tegenstelling van wat je misschien denkt, is guerrilla marketing niet per definitie zeer duur. Wanneer je actie goed in elkaar zit, kan je met een beperkt lokaal evenement uiteindelijk heel veel mensen bereiken.

Creatieve kunstjes

Vind je het voorstel van je collega te gedurfd? Misschien toch je mening nog eens herzien. Want guerrilla marketing vertrekt van creativiteit. Die creativiteit is nodig om content ‘shareable’ te maken. Vergeet daarbij uiteraard een duidelijke link met je merk niet… Een foto van je dinosaurus kan dan wel viraal gaan, maar als het niet duidelijk is dat je een nieuw museum opent, dan is alle moeite voor niets.

Ontdekking van de marketingwereld

Kan ik zomaar aan guerrilla marketing beginnen? 

Een geslaagde guerrilla-actie opzetten: het is niet iedereen gegeven. Zoals voor elke marketingactie vertrekt het van een doordachte strategie. Zelfs een onderbouwde marketingstrategie behoeft heel wat tijd en energie. Bij Reputations kunnen we je door marktonderzoek (meten is weten!) en workshops rond aanbod- en doelgroepanalyses en customer journeys helpen een onderbouwde marketing- en communicatiestrategie te formuleren waar je echt mee aan de slag kan, en waar guerrilla marketing deel van kan uitmaken.



Lees meer cases: