fbpx

Marketing alfabet: de I van ideale klant

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. ‘Ideale klanten’, bestaan die wel? En wie zijn ze? Tijd voor de I van Ideale klant. #marketing #alfabet #2022

Hashtag (ideejale klant; zelfstandig naamwoord): een ideale klant is een klant voor wie je het liefst werkt, omdat die het best aansluit bij hetgeen je aanbiedt. Deze klant is de perfecte match voor je merk: hij of zij heeft behoeften die jij volledig kan beantwoorden met je producten of diensten, en jouw merkverhaal sluit aan bij de persoonlijkheid van de klant. Een succesvol merk weet WIE de ideale klanten zijn, WAAR zij te vinden zijn, WAT zij willen en WELKE problemen of uitdagingen zij ervaren. 

Start je zoektocht eenvoudig

Als je als merk succesvol wil zijn, is een van de belangrijkste vragen: wie wil je bereiken? Wie is jouw doelgroep? Net zoals het gezelschapspelletje ‘Wie is het?’ doorloop je een lijst van eenvoudige vragen. Standaardkenmerken van klanten zijn geslacht, leeftijd, afkomst, beroep, inkomen, vrijetijdsbesteding … Vervolgens zoom je dieper in op de kenmerken van jouw beoogde consumenten. Waar liggen ze van wakker, welke triggers werken wel of niet en met welke marketingboodschap kan je ze het best benaderen?

Waar is mijn ideale klant? 

Veel merken zien iedereen als de doelgroep van hun product of dienst. Laat ons duidelijk zijn: die doelgroep bestaat niet. Geen enkel merk is relevant voor iedereen en geen enkel merk slaagt erin om iedereen te overtuigen. Het is veel beter te kiezen voor een specifieke doelgroep. Later kan je die doelgroep gerust uitbreiden en een nieuwe, welomlijnde doelgroep benaderen. Net zoals het spelletje ‘Waar is Wally?’, moet jij dus ook tussen al die mensen jouw ‘Wally’ of meest opmerkelijke doelgroep terugvinden. Vier tips die jou helpen in de zoektocht ‘Waar is mijn ideale klant?’:

  • Doelgroepen bepalen

Zeg niet ‘ik wil iedereen als klant’. Definieer jouw doelgroep niet te breed. Hoe specifieker de afbakening van jouw doelgroep, hoe beter je gericht kan communiceren via een kanaal dat je doelgroep bereikt, over een onderwerp dat hen raakt.

  • Topklanten zoeken

Maak een lijstje van jouw topklanten. Durf keuzes te maken. Door een groep van personen in deze stap uit te sluiten, kan je je doelgroep veel specifieker bepalen. De groepen die je uitsluit kunnen zich ten slotte nog steeds verbonden voelen met jouw droomklanten via bepaalde kenmerken.

  • Groepeer ideale klanten

Maak groepen van topklanten. Groepeer ze op demografische kenmerken, zoals geslacht, leeftijd en woonplaats. Daarna ga je ze groeperen op psychografische kenmerken, zoals ‘vind zelfontwikkeling belangrijk’. Daarnaast maak je ook best een lijstje van ‘vervelende’ klanten. Zo zie je goed wat de ideale klanten des te aantrekkelijker maakt.

  • Maak buyer persona’s

Maak een soort van Facebookprofiel of blad uit een ouderwets vriendenboek aan voor de klanten die écht op zoek zijn naar jou. Zoom daarbij niet enkel in op achtergrond en interesses, maar ook op de angsten en verlangens van deze persona’s.

Ontdekking van de marketingwereld

Hoe bepaal ik het profiel van de ideale klant? 

Tijdens een werksessie besteedt Reputations samen met jou aandacht aan de specifieke profielen binnen jouw doelgroepen. Aan de hand van een buyer persona of ideale klant kan je heel concreet vastleggen wie je wilt bereiken. We beschikken over handige templates waarmee jij op één A4 een persona tot leven ziet komen. Zo zie je in één oogopslag de eigenschappen, behoeften en wensen van jouw topklant. Heel nuttig om naar terug te grijpen bij marketingbeslissingen. Dat bespaart jou veel tijd en geld.



Lees meer cases: