fbpx

Marketing alfabet: de H van hashtag

Dokters verstaan dokterstaal, wiskundigen begrijpen differentialen en integralen. De marketeer verstaat gekke marketingtermen. Gelukkig maar. Maar een buitenstaander is meestal niet thuis in de wereld van journeys, ideale klanten en termen als SEO en omnichannel. Dokterslexicon kunnen we niet toelichten, en kernfysica is ver van ons bed. In marketingtermen (waar onze eigen tenen trouwens ook wel eens van gaan krullen) kunnen we je echter wél wegwijs maken. Wij doen het volgens een bekend taalkundig format: het alfabet. (Ont)haast jezelf online met de H van Hashtag. #marketing #alfabet #2022

Hashtag (hesh-teg; zelfstandig naamwoord): de hashtag wordt gebruikt om keywords of onderwerpen te benadrukken in een social mediapost. Een hashtag bij een social mediabericht begint met #, gevolgd door een woord zonder een spatie ertussen. De hashtag kan je vergelijken met de bordjes boven de gangen in de supermarkt of de submenu’s in online magazines. Ze groeperen berichten over hetzelfde onderwerp.

Oorsprong van de hashtag

De hashtag-functie werd gecreëerd op Twitter en won aan populariteit bij ernstige gebeurtenissen. Met een simpele hashtag die gekoppeld werd aan berichten konden mensen wereldwijd gemakkelijk gebeurtenissen volgen op sociale media.

Nu zijn hashtag veel omvattender. Ze labelen en categoriseren berichten, maar ze geven soms ook extra lading (denk bijvoorbeeld aan #metoo, #durftevragen). De hashtag zorgde voor een groter bereik van sociale mediaberichten, vooral op Instagram.

Waar en wanneer werd de hashtag ‘een ding’?

  • Eerst op Twitter, in 2007. In 2009 voegde Twitter standaard een hyperlink toe aan de hashtag, om snel berichten te doorzoeken
  • Als tweede netwerk volgde in 2012 Google+ (dat in 2019 ter ziele ging)
  • Facebook volgde als derde in 2013
  • Vervolgens verscheen de hashtag ook op Pinterest (2017), Instagram (2018) en LinkedIn (2018)
Information overload

Waarom is de hashtag nu zo populair? Het doorscrollen van content tot je een relevant bericht tegenkomt, vraagt tijd. Met een hashtag vind je gemakkelijker berichten over een onderwerp dat je interesseert. Een goede hashtag gebruikt een term die veel gezocht wordt door jouw doelgroep, maar die ook écht relevant is voor de content die je deelt.

Heb je moeite met het kiezen van de juiste hashtags voor jouw post? Hou deze categorieën in het achterhoofd:

  • Locatie: plaatsen, buurten, steden en landen, bv. #Antwerpen
  • Brand: campagnes, evenementen of jouw merk, bv. #rockwerchter
  • Sector: jouw bedrijfssector, bv. #supplychain
  • Community: een specifieke groep van mensen, bv. #footballplayers
  • Beschrijvend: inhoud van jouw post, bv. #teambuilding
Ontdekking van de marketingwereld

Hoe kies ik de juiste hashtag? 

Hoe weet je nu of jouw hashtag werkt? Een gouden tip: kies volgens relevantie, niet volgens populariteit! Het heeft geen zin om een hashtag te gebruiken die razend populair is, maar niet helemaal relevant is voor jouw verhaal. In dat geval leidt het alleen maar af van je boodschap.

Reputations werpt graag een kritische blik op de relevantie van jouw hashtags en social mediaposts. We kunnen je ook helpen om een marketingplan op te stellen, op maat van jouw doelgroep.



Lees meer cases: