fbpx

Marketing models: 10P-marketingmix

Welke 10 marketinginstrumenten gooi je in de mix voor een duurzame marketingstrategie?
Ouder: interpretatie van Reputations

Geboortejaar: recent Iedereen kent dé 4Ps om aan zijn marketing te werken: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Het klassieke 4P-model is een goede basis, maar nog geen garantie op succes. Door 6 andere essentiële P’s toe te voegen aan je marketingstrategie, kan je mensen écht aan je merk binden. 

Vorige maand stelden we de klassieke 4P’s voor: het bekendste basismodel voor de marketing van je merk. De 4P’s (Product, Prijs, Plaats, Promotie) zijn een goede basis om aan je marketing te werken, maar nog geen garantie op succes. Je product kan gekopieerd worden, je prijs gebroken, de plaats waar je beschikbaar bent kan door e-commerce heel snel voorbijgestreefd worden en je promotie kan door je concurrent overtroffen worden.

In de klassieke 4P-marketing ontbreekt het DNA van je product of merk. En laat nét dat nodig zijn om consumenten duurzaam aan je merk te binden. Wil je als merk een unieke positie in de markt innemen, dan zal je een stap verder moeten gaan.

Consumenten kiezen niet alleen op basis van de 4P’s. Consumenten kiezen ook voor een bepaald merk omdat het overeenkomt met waar zij voor staan. Door 6 andere essentiële P’s toe te voegen aan je marketingstrategie, bouw je een duurzame relatie tussen de consument en jouw merk, én zorg je ervoor dat je merk ook minder snel gekopieerd kan worden.

  • Product – welk product en/of welke dienst breng je op de markt?
  • Place – waar bied ik mijn product aan: in een fysieke winkel, online of omnichannel? Bedenk waar je ideale klant het meest vertoeft.
  • Price – aan welke verkoopprijs bied je jouw product aan: low-mid-high? Zijn mensen bereid om deze prijs te betalen voor jouw product?
  • Promo – welke promotie maak je om je verkoop te beïnvloeden? Naast klassieke reclame en PR wint een uitgekiende content marketing steeds meer aan belang.
  • People – welke mensen werken voor je merk? Hoe zorg je dat je mensen met de juiste skills én waarden aantrekt en behoudt? People slaat ook op je consument: je (potentiële) klanten kennen is dé basis van een goede marketingstrategie.
  • Partners – welke partners bieden je product of service aan? Komen hun waarden overeen met de waarden die je als merk wil uitstralen?
  • Planet – welke impact heeft je product of service op de planeet? Consumenten worden (terecht) steeds kritischer over de milieu-impact van producten.
  • Proof – op welke manieren kan je je merkbelofte bewijzen? In digitale tijden worden online testimonials bijvoorbeeld alsmaar belangrijker.
  • Process – welke processen implementeer je om consumenten de beste klantenervaring te bieden? Is de hele customer journey in kaart gebracht en zijn je processen zo gebouwd om daarop in te spelen?
  • Packaging – straalt de verpakking uit wat je wil vertellen over je product? Verpakking is een onderdeel van je merk en roept bepaalde emoties op bij je consument.

Het succes van een goede marketingmix? Dat begint bij het besef dat alle 10P’s belangrijk zijn en elkaar beïnvloeden. De 10P’s moeten op elkaar afgestemd zijn zodat ze jouw merk en USP’s in de verf zetten. Ze zorgen ervoor dat je merk consumenten kan aantrekken die dezelfde waarden delen en zich duurzaam willen binden aan jouw merk. En dat is op termijn altijd de slimste strategie!



Lees meer cases: