fbpx

Marketing models: 4P-marketing

4p-model

Hoe begin je aan een marketingstrategie?
Ouder: Jerome McCarthy

Geboortejaar: 1960

De marketingmix is een mix van vier marketinginstrumenten: product, prijs, plaats en promotie. Het is hét bekendste model voor de marketing van een product. Hoewel vandaag veel marketeers het model te beperkt vinden, blijft het een ijzersterk basismodel voor je merk.

De marketingmix bestaat uit vier marketinginstrumenten. De vier P’s staan voor product, prijs, plaats en promotie. Als merk kan je vertrekken van deze vier elementen voor het bepalen van je marketingstrategie. Marketeer Philip Kotler maakte het 4P-model populair en geeft in vier bekende uitspraken het belang van een goede marketingmix mee. Quotes die blijven plakken!

Product

“Today’s smart marketers don’t sell products, they sell benefit packages.” – Philip Kotler

Price

“You don’t sell through price. You sell the price.” – Philip Kotler

Place

“No company in its right mind tries to sell to everyone.” – Philip Kotler

Promotion

“The aim of selling is to satisfy a customer need, the aim of marketing is to figure out his need.” – Philip Kotler

De 4 P’s zijn onderhevig aan elkaar. De keuze voor de invulling van het ene marketinginstrument heeft een directe invloed op de andere P’s. De 4 P’s zijn een goede start om aan je marketing te werken, maar nog geen garantie op succes. Je product kan gekopieerd worden, je prijs gebroken. In de klassieke 4P-marketing ontbreekt het DNA van je product of merk. En laat dat nu net nodig zijn om consumenten duurzaam aan je merk te binden.

Hoe je 6 andere essentiële P’s toevoegt aan je marketingstrategie, lees je in onze volgende blog. Hou onze socials en website in de gaten!



Lees meer cases: