fbpx

Marketing models: 6C-model

Hoe maak je een strategie rond je content?
Ouder: Patrick Petersen
Geboortejaar: 2018

Het 6C-model vormt een handig stappenplan om het beste uit jouw content te halen. Net zoals bij een handleiding van een nieuwe kast sla je ook voor je contentstrategie beter geen stappen over. 

De cirkels van dit marketingmodel staan voor 6 C’s die in combinatie het beste uit jouw content halen: channels (kanalen waarmee je je content verspreidt naar je doelgroep), crossmedia (mate waarin diverse kanalen door elkaar gebruikt worden), curatie (raadplegen van externe bronnen), community (interactie met je volgers) en comfort (gemak waarmee je klant content bekijkt en deelt). Last but not least: content moet snackable, shareable én searchable zijn.

Zes pijlers of C’s:
  • Contentcreatie: creëer content, want dat is de kern van de hele strategie. Onderschat de tijd die je nodig hebt niet. De doelgroep bepaalt welke content je maakt en met welke tone-of-voice je schrijft. Content moet snackable (kort en krachtig), shareable (makkelijk deelbaar) en searchable (goed vindbaar) zijn.
  • Channels: je wil jouw doordachte content verspreiden, maar via welke kanalen? Dat bepaalt jouw doelgroep. Dit kunnen offline kanalen zijn, zoals een regionale krant of radiozender. Tegenwoordig kan je alle doelgroepen bereiken via online media zoals Google, sociale media, e-mail … of met een mix van offline en online zoals via influencer marketing.
  • Crossmedia: je hebt zoveel online kanalen, dus je maakt best gebruik van de mogelijkheden. Verspreid je content op verschillende kanalen. Zo vergroot je de kans dat je je doelgroep bereikt en versterken de boodschappen elkaar. Let daarbij op dat je de vorm van je boodschap telkens aanpast aan het gebruikte kanaal.
  • Curatie: ga eens snuisteren in externe bronnen voor interessante content. Doe geen copy-paste werk, maar zorg voor een unieke toegevoegde waarde aan jouw content.
  • Community: de beste boost voor jouw social media posts zijn de (inter)acties met jouw volgers! Hoe meer volgers trouw blijven, hoe meer reacties, likes … hoe groter het bereik van jouw posts.
  • Comfort: als jouw website of social mediapagina als een pak speelkaarten door elkaar wordt geschud wanneer je deze opent op een smartphone, dan zorg je voor ongemak bij de gebruiker. Pas het beeld en afbeeldingen aan voor de verschillende devices. Google checkt eerst of de content op jouw site mobielvriendelijk Een aangename ervaring en leesbaarheid vergroten de kans dat je bovenaan in de zoekresultaten komt en gebruikers zullen terugkeren naar jouw kanalen.


Lees meer cases: