fbpx

Hoe overtuig je met content?

Ouder: Elmo Lewis

Geboortejaar: 1925

Het AIDA-model is een marketingmodel dat je kan toepassen op elke situatie waarin je iemand wil overtuigen. Het weerspiegelt de vier fasen van het (aankoop)gedrag van mensen. Het AIDA-model is een handig stappenplan om je marketingcampagnes en content marketing op te bouwen.

AIDA-model

AIDA_model_Reputations

In het AIDA-model werken alle communicatiebouwstenen naar één doel: aanzetten tot actie. Of het nu gaat om de inschrijving voor een nieuwsbrief of de aankoop van een product: het systeem erachter is hetzelfde.

Stappen

Stap 1 is ‘Attention’: aandacht grijpen.
Val op met een korte, maar krachtige titel, een prachtig beeld of grappige emoticons (als dat bij je merk past, uiteraard).

Stap 2 is ‘Interest’: interesse wekken.
Blijf je publiek boeien met storytelling of content die een oplossing biedt voor een probleem.

Stap 3 is ‘Desire‘: verlangen oproepen.
Weet wat je doelgroep verlangt en toon hoe jij dat verlangen kan invullen. Speel in op positieve associaties en emoties. Laat zien hoe jouw product of jouw dienst een situatie (of als je het groots ziet: iemands leven) in positieve zin kan veranderen.

Stap 4 is ‘Action’: aanzetten tot actie.
Gebruik een concrete call to action: een vraag om actie te ondernemen. Dat kan gaan van de inschrijving op je nieuwsbrief tot de aankoop van je product. Maak het de consument zo gemakkelijk mogelijk door bv. een pre-filled inschrijvingsformulier te voorzien, een duidelijk zichtbare button die naar de juiste webpagina leidt enz.

  • Erg toepasbaar model
  • Eenvoudige blik op change management
  • Out-of-the box benadering, maar tegelijk klaar om te gebruiken
  • Betrouwbaar model

Voordelen

  • Geen ruimte voor de ontwikkeling van een lange termijnvisie
  • Eenzijdige focus op het menselijk aspect, dus enkel toepasbaar op kleinere initiatieven

Nadelen