fbpx

Marketing models: Ansoff-Matrix

Marketing model Ansoff voorbeeld

Hoe formuleer ik een groeistrategie? Begrijp er meer van dankzij de Ansoff-matrix!
Ouder: Igor Ansoff
Geboortejaar: 1957

De Ansoff-matrix is een basisframe om groei-opportuniteiten van je merk in kaart te brengen. Kies je voor de ontwikkeling van nieuwe producten, een nieuwe doelgroep aanspreken met je bestaande producten… Aan jou om (doordacht) de juiste richting te bepalen!

Het Ansoff-model is een strategisch hulpmiddel bij het formuleren van groeistrategieën.

Als organisatie helpt het je om te denken over hoe je je in de toekomst verder zou kunnen ontwikkelen. Je kan het model toepassen bij de start van een nieuw bedrijf, maar evengoed bij een strategische denkoefening van een bestaand bedrijf.

De groeistrategie in gestaafd op twee dimensies: enerzijds het product (nieuw of bestaand) en anderzijds de markt (nieuw of bestaand).

Er zijn vier groeistrategieën voor een bedrijf:
  • Marktpenetratie: Je opteert voor een bestaand product op bestaande markt. Je gaat er vanuit dat je meer gaat verkopen binnen het huidige aanbod. Bestaande klanten ga je dus verleiden tot meer of grotere aankopen. Verder zet je in op de rekrutering van nieuwe klanten die je afsnoept van je concurrenten. Deze groeipijler wordt het vaakst ingezet door bedrijven met een klein marktaandeel.
  • Marktontwikkeling: Je verkiest om met een bestaand product een nieuwe markt aan te boren. Een bedrijf kan bijvoorbeeld, naast zijn huidige B2B-klanten, ook starten om zijn product bij particulieren te vermarkten. Of ‘premium’-versies van zijn producten op de markt te brengen. Research staat hierbij centraal, want deze strategie en de keuzes die eruit voortvloeien, moeten goed onderbouwd zijn.
  • Productontwikkeling: Je keuze valt op het introduceren van een nieuw product bij bestaande klanten. Dat betekent dat je je huidige klanten warm probeert te maken voor een extra product binnen je gamma. Innovatie staat dus centraal, maar ook CRM (Customer Relationship Management) is belangrijk. Heb je geen echte relatie met je klanten, zal het je heel wat tijd en geld kosten om je product een plaats op de markt te laten veroveren.
  • Diversificatie: Je wilt groeien met een nieuw product in een nieuwe markt. Deze strategie houdt de meeste risico’s in. Je zal heel wat geld moeten investeren in product development (en dus R&D), marktonderzoek en sales. Daarenboven bestaat steeds het risico dat andere bedrijven  jouw pril concept op hun manier beginnen introduceren en jouw (weg naar) succes inhalen. R&D, innovatie en sales staan centraal: ze zitten verweven met elkaar.

Het succes van het model? Dit model visualiseert eenvoudig de groeimogelijkheden van een merk. Ondanks het beperkt aantal dimensies, helpt het je toch om verschillende groeimogelijkheden te evalueren.



Lees meer cases: