fbpx

Hoe breng je de meerwaarde van je merk juist over bij klanten?

Ouder: Simon Sinek

Geboortejaar: 2009

Het Golden Circle-model van Sinek is een goede houvast om jouw merkverhaal juist en overtuigend bij klanten over te brengen. Het model bestaat uit drie cirkels die je moet doorlopen als leider of spreker om samenwerking, vertrouwen en verandering te stimuleren bij je doelgroep. Je begint altijd bij de ‘Why?” of het waarom achter je merk. Daarna vertel je pas over hoe je te werk gaat en wat je exact doet. Simon Sinek, de bedenker van het model, is een bekende inspirator over leiderschap en management.

Golden Circle

MARKETING MODELS_GOLDENCIRCLE_REPTUTATIONS

Pas als een klant denkt dat jouw product, dienst of merk meerwaarde biedt, zal hij overwegen een aankoop te doen. Elk merk op deze wereld weet wat ze doet. Sommige merken weten hoe ze het doen. Maar slechts weinigen weten waarom ze het doen, wat hun doel en drijfveer is, het initiële bestaan van je merk. Het Golden Circle-model geeft meer inzicht in de opbouw van de basisboodschap die je klanten meegeeft over een product, dienst of merk.

“Iedereen weet wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen weten waarom ze het doen.”

Waarom eerst de ‘Why’ van je verhaal delen?

Hoe we denken, communiceren en doen begint vaak vanaf de buitenkant van de cirkel, bij de ‘what’. Dat is hoe veel zaakvoerders, sales managers en zelfs marketeers het aanpakken. Maar de meest succesvolle merken beginnen van binnenuit, bij de ‘Why’-vraag. Ons limbisch brein focust op gevoelens zoals vertrouwen en loyaliteit, die vanbinnen in de cirkel zitten. Langs de buitenkant zitten cijfers, feiten en functionaliteiten. Vanuit de binnenkant komen de ‘op onderbuik gevoel’-beslissingen. Op dat niveau hoor je mensen zeggen ‘ik weet het niet, maar het voelt gewoon (niet) juist’.

 

Sterke leiders doen geloven

Hoe leg je uit dat een bepaald doel niet bereikt kan worden? Hoe komt het dat Apple zo succesvol is? Bij al die grote, sterke leiders zie je eenzelfde patroon terugkomen. Ze denken, communiceren en doen alles op exact dezelfde manier en het is de complete tegenstelling van hoe anderen het doen. Het doel is om zaken te doen met mensen die geloven waarin jij gelooft. Je moet bijvoorbeeld niet mensen aanwerven om een job bij jou te doen, enkel maar om geld te verdienen. Je moet wel mensen aannemen die geloven in wat je elke dag doet en daarvoor ’s morgens willen opstaan en zich inzetten. Je moet niet zoeken naar resultaat, geld of rijkdom, maar geloven in een verhaal.

 

Marketing Model Golden Circle Voorbeeld Apple_ Reputations
  • Why? In everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently.
  • How? The way we challenge the status quo is by making our products of beautiful design and with user-friendly features.
  • What? That’s what makes our computers so good. Wanna buy one?

Antwoorden op 3 kernvragen bij Apple: