fbpx

Marketing models: Vijfkrachtenmodel

Vijfkrachtenmodel

Hoe analyseer je de concurrerende krachten voor jouw merk?
Ouder: Michael Porter
Geboortejaar: 1979

Het Vijfkrachtenmodel van Porter is een handig model om de concurrentiekrachten voor jouw merk in kaart te brengen. Het model bestaat uit vijf onderdelen en vertrekt van buitenuit. Porter gaat uit van vijf krachten in een markt: mogelijke toetreders (1), substituten (2), leveranciers (3), afnemers (4), en concurrenten (5). Je analyseert elke concurrentiekracht best individueel om je marketingactiviteiten te optimaliseren.

Het vijfkrachtenmodel van Porter beschrijft de verschillende concurrentiekrachten – de omgeving op mesoniveau – van een organisatie. Elk van onderstaande concurrentiekrachten vraagt een analyse om je marketingactiviteiten te verbeteren:

  • Mogelijke toetreders: hoe gemakkelijk of moeilijk kunnen nieuwkomers toetreden tot jouw markt? Welke toetredingsbarrières bestaan er?
    Neem nu de voedingsgigant Mondelez International als voorbeeld. Dat doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar hun koekjesmerken LU, Leo en Oreo vast wel. In die markt is het gemakkelijk om als nieuwe speler op de markt te komen en in te spelen op trends zoals vegan en glutenvrije koekjes.
  • Kracht van substituten: hoe gemakkelijk is een product of dienst te vervangen?
    In het geval van Mondelez hangt dit bijvoorbeeld af van de kwaliteit van de producten en de bereidheid van consumenten om te kiezen voor andere snacks zoals bv. ijsjes.
  • Leverancierskracht: hoe sterk is de onderhandelingspostie van leveranciers? Dit hangt onder andere af van het aantal leveranciers en de winstgevendheid van leveranciers.
    Mondelez is zo’n grote speler dat een toeleverancier waarschijnlijk weinig drukkingskracht heeft.
  • Afnemerskracht: hebben je afnemers de mogelijkheid om druk uit te oefenen op de prijs van je product of dienst? Dit wordt bepaald door het aantal klanten dat je hebt, hoeveel waarde ze brengen en hoeveel het zou kosten om nieuwe klanten aan te trekken.
    De kracht van afnemers kan groot zijn, ook bij grote spelers als Mondelez. Herinner je eind 2021, toen tientallen producten van merken zoals Lu en Oreo niet meer in de Colruyt-rekken lagen. Het gevolg van een potje armworstelen tussen de supermarktketen en producent Mondelez over hogere prijzen.
  • Concurrentiekracht: hoe sterk is de concurrentie van andere spelers op de markt?
    Mondelez is een gigant in de voedingsindustrie, maar heeft zeker waardige internationale concurrenten zoals Lotus en Jules Destrooper waarmee ze rekening moeten houden wanneer ze producten op de markt brengen.


Lees meer cases: