04 Feb Moet Zehnder een consumer brand worden?
Zehnder is een Zwitsers bedrijf gespecialiseerd in ventilatie, designradiatoren en plafondstralingspanelen. Zehnder streeft naar een betere levenskwaliteit voor haar klanten door innovatieve oplossingen aan te bieden die zorgen voor een gezond en comfortabel binnenklimaat.
Als fabrikant richt Zehnder zich in eerste instantie op de professionele markt van installateurs. Binnen die doelgroep staat Zehnder bekend als pionier en marktleider in ventilatie. Het bedrijf wordt geprezen voor zijn kwaliteitsvolle en betrouwbare producten, zijn maatwerk, knowhow en sterke service.
Toch worstelt Zehnder met het feit dat het merk niet gekend is bij het grote publiek. Het moet rekenen op de installateur die het merk voorstelt aan de eindklant als beste keuze. Bovendien beschouwen de meeste mensen woningventilatie vandaag eerder als een noodzakelijk kwaad en verplicht nummertje, dan wel als een essentieel onderdeel van de leefkwaliteit in huis. Kiezen voor een kwalitatiever en duurder merk gebeurt dan enkel als de installateur ook helemaal overtuigd is van de voordelen ervan.
Is het in het geval van Zehnder dan belangrijk om niet enkel een merk voor de professional te zijn maar ook een echte ‘consumer brand’ te worden en daar ook een publiek op te bouwen?
Die vraag kan niet zwart-wit beantwoord worden. Zehnder heeft massa’s kennis in huis om zowel zijn professionele klanten als het brede publiek te informeren over een gezond en comfortabel binnenklimaat. In dat opzicht kan het merk zich dus heel gemakkelijk tot beide doelgroepen richten. In een sector en op een onderwerp waar er nog heel wat terrein open ligt, is de slaagkans groot om als merk door te breken. Zehnder zou brede awarenesscampagnes kunnen opzetten en een content marketingstrategie ontwikkelen waarbij het merk zich als thought leader in binnenklimaat profileert. Op die manier kan er bij de eindklant een specifieke vraag naar Zehnderproducten ontstaan, waardoor de installateur wordt gestimuleerd om dat merk ook meer aan te prijzen. Maar alles hangt af of het bedrijf ook de nodige middelen kan en wil vrijmaken om op beide doelgroepen te mikken. Want brede campagnes betekenen grote mediabudgetten en content marketing betekent mensen die de beste, relevante content moeten creëren en distribueren. Als er dus onvoldoende middelen op lange termijn worden vrijgemaakt, is uitbreiden naar een consumer brand geen goede keuze. Zijn die middelen er wel, dan kan Zehnder wel uitgroeien tot een sterke consumer brand en belangrijkste pleitbezorger voor een optimaal binnenklimaat in elke woning.