fbpx

Niemand ademt continu in, toch?

Een goed voorbeeld van thought leadership is Oxypoint. Deze Belgische innovator wist op enkele jaren tijd een unieke positie in de medische sector in te nemen. Dat deed het door zich heel specifiek te richten op het sneller herstel van de patiënt aan de hand van de ademhaling. De basisvraag van deze spin-off van de Universiteit Antwerpen: niemand ademt continu in, dus waarom is zuurstoftherapie in ziekenhuizen ontwikkeld alsof dat wél zo is?

Oxypoint produceerde een revolutionaire flowmeter, die enkel zuurstof toedient als de patiënt ook daadwerkelijk inademt. Daarmee brak het met een gewoonte in ziekenhuizen van meer dan 100 jaar. Vanuit die disruptieve benadering ontwikkelde het bedrijf een eigen verhaal dat ongezien is binnen de medische sector. “Eigenlijk zijn we gewoon cognitief dissonant in alles wat we doen en zeggen”. Alle producten en acties die het merk ontwikkelt, moeten die toetssteen kunnen doorstaan zodat het verhaal ook stand houdt. Getuige het Wereldkampioenschap Inademen dat Oxypoint voor het eerst in 2019 organiseerde om aandacht voor degelijke zuurstoftherapie te vragen: honderden mensen binnen en buiten de sector deden mee aan dit merkwaardige kampioenschap. Opvallend, eigenzinnig en tegelijk ook heel erg goed onderbouwd: zoals het een echte thought leader betaamt!



Lees meer cases: