29 Oct Online lensaankopen stijgen, maar vooral de bril wint terrein in coronatijden
Stijging online lensverkoop tijdens coronacrisis
LensGroup, het moederbedrijf van o.a. LensOnline, staat vooral gekend voor haar webshops waar je makkelijk online contactlenzen kan bestellen. De klant kiest zelf waar zijn bestelling geleverd wordt: thuis of in één van de optiekzaken die tot het netwerk van LensGroup behoren. In die winkels krijgt de klant persoonlijke ondersteuning en nazorg met het oog op een goede ooggezondheid.
Tijdens de coronacrisis was er een enorme stijging in het aantal mensen die overschakelden naar de online aankoop van lenzen. Maar omdat deze klanten vaker kiezen om hun contactlenzen thuis te laten leveren in plaats van af te halen in de winkel, gaat er een belangrijk gezondheidsaspect verloren. Dat betreurt Koen Anné, de CEO van LensGroup. Hij onderstreept nogmaals het belang van een regelmatig bezoek aan de opticien.
Minstens één keer per jaar lenscontrole is belangrijk
Als lensdrager is het belangrijk om minstens één keer per jaar je contactlenzen te laten controleren bij de oogarts of opticien. Ook als je al langer lenzen draagt is het nog steeds belangrijk om regelmatig op controle te gaan. Een controle volgt de algemene gezondheid van je ogen op. “Bij een lenscontrole kijken we na of het type contactlens nog steeds het beste comfort en zicht geeft voor de klant. Je ogen kunnen immers sneller evolueren dan je denkt. In onze winkel kunnen we je zicht nakijken, je lenzen controleren en advies op maat geven. In de huidige omstandigheden doen we dat natuurlijk op een coronaveilige manier. Klanten hoeven deze controle dus zeker niet uit te stellen.”, aldus opticien Frank Nuytinck uit Evergem.
Thuisblijvers grijpen sneller naar de bril
Netto groeide LensGroup het afgelopen jaar. Het bedrijf zag zijn klantenbestand enorm groeien, maar dat betekent niet persé dat er ook méér lenzen besteld worden. In crisistijden lijkt de bril terrein te winnen van contactlenzen. Daar zijn verschillende redenen voor. Contactlenzen zijn luxeproducten, en dus wordt daar meer op bespaard. Maar ook het telewerken heeft een grote impact: esthetiek wordt minder belangrijk. Consumenten grijpen sneller terug naar hun bril in plaats van nieuwe lenzen te bestellen. Door de beperking van ons aantal sociale contacten, wordt er ook minder uitgegaan. En dat zijn juist de gelegenheden waar eerder voor contactlenzen wordt gekozen.
Voor de aankoop van een bril doen klanten nog wel de moeite om naar de optiekzaak te stappen. “Dat is een geruststelling”, zegt Anné, “want zo zijn we zeker dat ze een kwalitatieve oogopvolging krijgen.”
Toch moet de bril op één vlak de duimen leggen: de mondmaskerplicht zorgt voor aangedampte glazen. Of dat een reden is voor meer contactlenzenverkoop zal de toekomst uitwijzen.
De 10 geboden voor lensdragers
Was je handen voor je je lenzen aanraakt. Hygiëne gaat voor alles!
Volg nauwkeurig de aanwijzingen van de fabrikant en/of contactlensspecialist. Let op het juiste gebruik en overschrijd de aanbevolen draagtijden niet.
Vervang de lenshouder en de lensvloeistof regelmatig, minstens elke twee maanden.
Hou de vervaldatum van je lensvloeistof in de gaten.
De fles met lensvloeistof moet je steeds goed afsluiten.
De opening van de fles mag je nooit aanraken, zodat het product zuiver blijft.
Giet nooit vloeistof over in een andere fles.
Controleer je lenzen voor je ze inzet. Is de lens zuiver? Zitten er geen scheurtjes in? Is de lens niet vervormd?
Reageren je ogen goed op je lenzen? Neem bij twijfel contact op met je contactlensspecialist en raadpleeg je oogarts voor medisch advies.
Ga minstens één keer per jaar op lenscontrole.
Over LensGroup
Met 400.000 klanten verspreid over Europa is het Belgische LensGroup één van de drie grootste e-commercebedrijven in lensproducten in Europa. Door haar geslaagde ‘hybride’ distributiemodel – een gebruiksvriendelijke webshop die klanten naar optiekzaken haalt voor verdere persoonlijke service – slaagt het bedrijf er in om jaar na jaar te groeien.
Praktische info
Meer informatie over LensGroup:
www.lensgroup.be
Persvragen en interviews
Voor meer informatie over dit persbericht kan je terecht bij Koen Anné van LensGroup:
+32 (0)475 48 26 12
Reputations | Frederik Picard
+32 (0)496 62 06 94
frederik@reputations.be