fbpx

Elk bedrijf of organisatie heeft een merk dat het uitdraagt. Alleen is niet iedereen zich bewust van de kracht ervan. Een merk zit tussen de oren van klanten of van het grote publiek. Maar hoe zorg je er voor dat zo’n merk de juiste associaties bij hen oproept? Hoe zit een merk in elkaar, hoe kunnen we dat op een systematische manier opbouwen en vervolgens uitdragen? Het gastcollege ‘Merken bouwen?’ loodst hogeschool- en universiteitsstudenten door de noodzakelijke stappen om een sterk merk te kunnen bouwen.

Wat mag je verwachten van dit gastcollege?

Tijdens het gastcollege wordt een overzicht gegeven van de verschillende kenmerken van een merk en hoe een merkreputatie kan ontwikkeld worden. Er wordt ingegaan op:

 

  • Wat is een merk?
  • Waarom hebben we het nodig?
  • Wat met merkdifferentiatie?
  • Welke verschillende merkeigenschappen zijn er?
  • Hoe kan je een merk stapsgewijs opbouwen?

 

Aan de hand van een reeks sprekende voorbeelden worden de verschillende eigenschappen van merken geduid. Het doel van het gastcollege is dat de studenten inzicht verwerven in de verschillende aspecten van een merk en hoe een sterke merkreputatie daar uit kan voortvloeien, waarbij gebruik wordt gemaakt van het PMP-model:

 

  • Uitwerking van de Positionering van een merk
  • Bepaling van Merkbetekenis
  • Uitwerking van de Profilering van een merk

Voor wie is dit gastcollege bedoeld?

Dit gastcollege is bedoeld voor studenten marketing, communicatie, handelsingenieur… van hogescholen en universiteiten die een merk moeten kunnen doorgronden of aan de slag moeten kunnen gaan met merken. Het gastcollege inspireert de studenten om op een andere manier naar merken te kijken en op zoek te gaan naar unieke merkprofielen. Het gastcollege kan ingepast worden binnen een bestaande lessenreeks, als workshop aan het begin van een semester (kick-off) of als keynote of werksessie op een studentencongres.

Wie geeft dit gastcollege?

Frederik Picard is managing partner van marketing- en communicatiebureau Reputations. Hij is als marketinglector deeltijds verbonden aan de AP Hogeschool in Antwerpen, Thomas More in Mechelen en UCLL in Leuven. Frederik staat bekend als uitdagende lesgever die graag theorie aan praktijk koppelt. Aan de hand van sprekende voorbeelden neemt hij mensen mee op sleeptouw in het gastcollege.

Praktische info.

  • Timing: op aanvraag | Gastcollege: 2 uur – keynote: 30 minuten – workshop: 3 uur
  • Locatie: vrij te bepalen | ook mogelijk als webinar!
  • Aantal deelnemers: ongelimiteerd
  • Prijs: in overleg te bepalen (onderwijsinstellingen)
Na het gastcollege hebben studenten een beeld van welke stappen nodig zijn om merken effectiever in de markt te zetten en dus betaalbaarder te maken. Ze ontvangen boeiende input en inzichten en een hoop inspiratie waarmee ze aan de slag kunnen. Ze kunnen vervolgens ons boek ‘People always talk about reputations gebruiken als leidraad voor de uitwerking.

Meer info over dit gastcollege?

  • MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.