fbpx

Alweer 10% groei voor Belgisch e-commercebedrijf LensGroup in 2018

LensGroup logo rechthoek

LensGroup verkoopt brillenmerk Louis Belgium en iO-optiekzaken om verder te kunnen groeien in contactlenzenmarkt

Dat de Belgische e-commercebedrijven het steeds moeilijker krijgen in een internationale context geldt niet voor LensGroup. Met zijn online webwinkels, waarvan LensOnline.be de bekendste is, verovert LensGroup op kousenvoeten de Europese online contactlenzenmarkt. Visie, samenwerking en overnames zijn de kern van de groeistrategie. In 2018 verhuisde LensGroup van Antwerpen naar Kruibeke en werd het logistieke centrum volledig geautomatiseerd. De totale omzet van LensGroup steeg opnieuw met bijna 10% tot meer dan 25 miljoen euro. De bedrijfskasstroom (ebitda) veerde op tot 2,52 miljoen euro. Door de recente verkoop van brillenmerk Louis Belgium en iO – independent Opticians kan LensGroup zich in 2019 volledig richten op zijn kernactiviteiten en zijn verdere expansiestrategie in Europa.

LensGroup LensOnline

Meer dan louter online verkoop

LensGroup is een van de meest succesvolle Belgische e-commercebedrijven. “LensOnline is al sinds 2004 actief als webshop. In die tijd stond de e-commerce nog in zijn kinderschoenen. Toch hebben we onze strategie nooit louter op onlineverkoop geënt. We hebben van in het begin onze klant centraal gezet en ons afgevraagd: waar heeft hij nood aan? Een kwaliteitsvolle service na verkoop en deskundige opvolging is daarbij essentieel. De gezondheid van de ogen van onze klanten is een zorg die wij zeer ernstig nemen. Daarom kozen we voor een hybride distributiemodel, waarbij we samen met de lokale opticien de service aanbieden die elke contactlensdrager moet krijgen. Periodieke lenscontrole, advies op maat en een aanvullend aanbod van brillen om het draagcomfort van de klant te maximaliseren. Zo slagen we er in om onze online klanten ook naar de lokale optiekzaken te halen, waar zowel de klant, de opticien als wij voordeel uit halen”, aldus CEO Koen Anné.

2019: Focus op kernactiviteiten door verkoop brillenmerk Louis Belgium en iO-optiekzaken

In 2019 wil LensGroup zich verder op zijn kernactiviteiten concentreren. Recent verkocht het daarom het brillenmerk Louis Belgium en iO – independent Opticians, een netwerk van zeven onafhankelijke optiekzaken in Vlaanderen. Door de verkoop kan LensGroup zich richten op een verdere expansiestrategie in Europa. “We controleren nu de hele Belgische onlinemarktvan contactlenzen”, zegt CEO Koen Anné. “Ook in andere Europese landen zoals Italië kan men niet meer om ons heen. Het komende jaar zullen we ons vooral focussen op een verdere lokale verankering in Nederland.”

Toekomst van e-commerce is lokaal

Anné gelooft niet dat de pure e-commerce toekomst heeft. In een economie van de toekomst gaan e-commercebedrijven én lokale handelaars hand in hand samen. Duurzaamheid staat voorop. Een lokale handelaar moet zijn vakmanschap meer in de schaal durven werpen om de onmisbare schakel te vormen voor de online aanbieder. Die moet op zijn beurt zijn verantwoordelijkheid opnemen om de service aan te bieden waar elke consument recht op heeft. E-commerce van de toekomst is per definitie lokaal verankerd en maakt het verschil door het vakmanschap van de lokale handelaar centraal te stellen in het businessmodel. Vijandige marktovernames door spelers zoals Amazon, of in de optieksector door Essilor, kunnen volgens Anné dan gezamenlijk tegengehouden worden. Zowel de lokale economie als de consument plukken daarvan de vruchten.

LensGroup

In miljoen euro 2018 2017 2016
Omzet 25,2 22,9 19,3
Ebitda 2,5 2,4 2,2
Personeel 30 30 20

Over LensGroup

Met 400.000 klanten verspreid over Europa is het Belgische LensGroup één van de drie grootste e-commercebedrijven in lensproducten in Europa. Door zijn geslaagde ‘hybride’ distributiemodel – een gebruiksvriendelijke webshop die klanten naar optiekzaken haalt voor verdere persoonlijke service – slaagt het bedrijf er in om jaar na jaar te groeien.

Praktische info

Meer informatie over LensGroup:
www.lensgroup.be

Persvragen en interviews

Voor meer informatie over dit persbericht kan je terecht bij Koen Anné van LensGroup:
+32 (0)475 48 26 12 

Reputations | Frederik Picard
+32 (0)496 62 06 94
frederik@reputations.be

Facebooktwitterlinkedinmail