Combinatie on- en offline service zorgt voor spectaculaire groei moederbedrijf LensOnline

18% omzetstijging in landen met hybride distributiemodel

Contactlenzendistributeur LensGroup, het moederbedrijf van onder andere LensOnline, kent de laatste zes maanden een spectaculaire omzetgroei in België, Italië, Spanje, Nederland en Frankrijk. In deze landen hanteert het bedrijf een ‘hybride’ distributiemodel: een gebruiksvriendelijke webshop die klanten naar optiekzaken haalt voor verdere persoonlijke service. Het bedrijf is al jaren pleitbezorger voor lokale verankering van e-commerce en ziet in deze cijfers het bewijs dat dit hét model voor de toekomst is.

LensGroup LensOnline

Meer en meer mensen shoppen online. Globaal steeg e-commerce in Europa in 2017 met 14% (bron: Ecommerce Europe). De verkoopcijfers van Lensgroup in alle Europese landen samen sluiten daarbij aan. Maar wat opvalt is dat de laatste zes maanden de omzet in de landen waar Lensgroup een hybride distributiemodel hanteert, veel sneller stijgt dan in andere landen.

“De bezoekercijfers van onze websites in België, Italië, Spanje, Nederland en Frankrijk stijgen significant. Bovendien hebben we op die websites een conversiegraad van 15%. Dat betekent dat op elke 100 bezoekers 15 mensen contactlensproducten bij ons aankopen. We zien dat die mensen ook effectief naar de optiekzaken gaan om daar de aanvullende service te krijgen die we online niet kunnen bieden. Voor ons het bewijs dat dit servicemodel meer en meer in trek is bij klanten.”, aldus gedelegeerd bestuurder Koen Anné van Lensgroup.

Lokale verankering van e-commerce is de toekomst

Anné is van mening dat het hybride distributiemodel dé manier is om e-commerce ook lokaal te verankeren, waardoor zowel klanten, lokale handelaars als e-commercebedrijven er hun voordeel uit kunnen halen. “E-commerce alleen heeft geen toekomst. Het is hoog tijd dat zowel e-commercebedrijven als lokale handelaars inzien dat de economie van de toekomst een is waar lokaal en online hand in hand moeten gaan. Waar duurzaamheid ook voorop staat. Een lokale handelaar moet zijn vakmanschap meer in de schaal durven werpen om de onmisbare schakel te vormen voor de online aanbieder. Die moet op zijn beurt zijn verantwoordelijkheid opnemen om de offline service aan te bieden waar elke consument recht op heeft. E-commerce van de toekomst is per definitie lokaal verankerd en maakt het verschil door het vakmanschap van de lokale handelaar centraal te stellen in het businessmodel.”

Over LensGroup

Met 400.000 klanten verspreid over Europa is het Belgische LensGroup één van de drie grootste e-commercebedrijven in lensproducten in Europa. Door zijn geslaagde ‘hybride’ distributiemodel – een gebruiksvriendelijke webshop die klanten naar optiekzaken haalt voor verdere persoonlijke service – slaagt het bedrijf er in om jaar na jaar te groeien.

Praktische info

Meer informatie over LensGroup:
www.lensgroup.be

Persvragen of interviews

Voor meer informatie over dit persbericht kan je terecht bij Koen Anné van LensGroup:
+32 (0)475 48 26 12

Reputations | Frederik Picard
+32 (0)496 62 06 94
frederik@reputations.be

Facebooktwitterlinkedinmail