Social media uitgelegd aan de hand van… bier

Wat doe je als je de werking van social media moet uitleggen aan een leek?

Met bier werkt het altijd gemakkelijker.

Social media uitleggen aan iemand die er totaal niet mee bezig is? Het lijkt eenvoudig, maar het is het niet. Social media veranderen namelijk voortdurend. Er komen media bij, media vloeien samen en afhankelijk van de gebruikers van een social medium worden nieuwe functionaliteiten gelanceerd of verdwijnen ze plots. Digital natives hebben geen problemen om met al die media om te gaan. Maar wat is nu eigenlijk de essentie van elk social medium? Dat ligt voor iedereen net iets moeilijker om uit te leggen.

Meestal klinkt de uitleg zo…

Op Facebook kan je allerlei dingen van vrienden ‘liken’, voornamelijk de kinderen, katten en honden van vrienden zijn er populair.

Op Instagram draait het allemaal om foto’s. En korte filmpjes. En ja, ook om Stories natuurlijk.

Op LinkedIn moet je dan weer zijn om je professionele leven in de verf te zetten en zijn katten, honden en al zeker kinderen totaal uit den boze.

Twitter wordt dan weer gebruikt om met #hashtags (zo’n hekje, weet je wel?) tweets van anderen te vinden over een bepaald onderwerp, en ook zelf #tweets #uit #te #sturen #met #hashtags en @apenstaartjes, maar dan ook weer niet alles van zo’n tags te voorzien want dan wordt het #vervelend. Ah ja, in België wordt Twitter trouwens eigenlijk alleen maar door politici en journalisten gebruikt, dus erg populair is het eigenlijk niet, enkel doet de media er zo druk over.

Pinterest? Dat is het kanaal waar vooral vrouwen op zitten om ‘boards’ te maken met de mooiste foto’s voor hun droomhuwelijk (terwijl ze meestal nog single zijn) en waar het succes van een beeld afhangt van het aantal theelichtjes of kaarsen die er op staan.

Op YouTube gaat het dan weer om de leukste, nuttigste of knapste filmpjes, waar je kanalen kan volgen of zelf een YouTube-kanaal kan starten en ja, er zijn zelfs YouTube-sterren die er flink hun boterham mee kunnen verdienen!

Zie je het al helemaal voor je?

Maar het kan natuurlijk ook helemaal anders…

Wij gingen op zoek naar de essentie van deze zes social media en maakten er een korte video en infographic over. Aan de hand van bier krijg je in één oogopslag de essentie van de kanalen. Uiteraard valt er veel meer over deze social media te zeggen. En dat doen we ook in de opleidingen die we er over geven. Maar bovenal: als je er professioneel mee aan de slag wil gaan, dan moet je niet alleen weten hoe de verschillende platformen werken, maar moet je ook inzicht krijgen in hoe je ze strategisch kan inzetten in je mediamix. Daar wringt het schoentje vandaag bij veel bedrijven: ze zijn actief op verschillende media, ze doen heel wat om zo veel mogelijk likes te verzamelen, maar denken niet na over de eigenlijke conversie die ze ermee kunnen realiseren: meer leads, meer verkoop, ambassadeurschap van klanten voor hun bedrijf.

Interesse in een opleiding rond social media?

Opleiding e-marketing & e-communicatie

Tijdens deze praktische dagopleiding behandelen we alle aspecten van e-marketing en e-communicatie en zetten we je op weg om zelf digitaal aan de slag te gaan.

Opleiding Content Marketing

De dagopleiding content marketing maakt je wegwijs in een heel andere digitale marktbenadering. Je vertrekt vanuit informatie die je klanten écht willen lezen, om van daaruit je producten en diensten aan te bieden.

Facebooktwitterlinkedinmail