11 mrt Van CiFR naar Douano
Nebulosoft is een Belgisch bedrijf dat software-oplossingen ontwikkelt voor de drankensector. De online softwarepakketten vereenvoudigen de administratie voor brouwers, stokerijen en drankenhandelaars en houden daarbij rekening met de accijnsplichten uit de sector. Aanvankelijk zette Nebulosoft zijn softwarepakketten in de markt onder de merknaam CiFR. Die merknaam was een acroniem voor ‘Customer information, Finance and Reporting’. De bestaande merknaam CiFR leverde voor het bedrijf echter niet af wat ze er zelf initieel van hadden verwacht. klanten wisten niet dat het een afkorting was die verwees naar het engelse woord ‘cipher’. De gewenste associatie met cijfers lukte niet, waardoor ook veel klanten de merknaam foutief uitspraken: velen spraken van ‘siefer’, ‘sjiefer’ of ‘sifer’. Bovendien bleek dat de afkorting in de loop der jaren de lading niet meer dekte en de essentie van het merk niet meer bevatte.
Na een strategische oefening die resulteerde in een nieuwe missie, visie en werkwijze, koos Nebulosoft voor een totale rebranding van de softwarepakketten inclusief creatie van een nieuwe merknaam en pay-off: Douano – When duty calls. De nieuwe merknaam had een aantal voordelen waar het bedrijf handig gebruik kon van maken:
- ‘Douano’ deed mensen in hun belangrijkste afzetmarkt – Vlaanderen en Nederland – onmiddellijk denken aan ‘douane’, wat voor het softwarepakket een zeer gewenste associatie was.
- het woord ‘douano’ betekende in geen enkele taal iets: er waren dan ook geen mogelijke foute associaties aan verbonden.
- De domeinnaam was wereldwijd nog beschikbaar: daardoor kon het bedrijf de domeinnaam in alle landen waar het actief was en van plan was om naartoe te gaan meteen registreren.
- De naam was ook nog vrij voor merkregistratie: de merknaam kon zowel woordelijk als vormelijk eenvoudig worden gedeponeerd.
- het woord leverde bovendien bij online zoekmachines geen resultaten op: een unicum in tijden waar de strijd om de nummer 1-plaats in SEO- en SEA-zoekresultaten bikkelhard is.
Naast de totale rebranding ontwikkelden we tegelijk een nieuwe website, maakten een contentkalender op en begeleidden Douano bij het opzetten van een eerste landelijke B-to-B marketingactie. Twee jaar na de lancering groeide Douano uit tot een van de referenties in administratie voor de drankensector.