27 Jul Vormen als merk beschermen: uiterst moeilijk om een vormmerk te deponeren
Waarom kan Ritter Sport de vorm van haar reep beschermen als vormmerk en KitKat niet?
Vormmerken zijn heel moeilijk te deponeren. Chocoladefabrikant Ritter Sport kondigde eind juli 2020 aan dat het merk er na 10 jaar procederen in geslaagd was om haar typische vierkante chocoladereep opnieuw als vormmerk te beschermen. het Duitse Federale Hooggerechtshof besliste dat de vierkante vorm zo typisch was voor Ritter Sport dat het als voldoende onderscheidend kon worden beschouwd.
Maar wat Ritter Sport kon, kon KitKat dan weer niet. Dat merk sloeg er zelfs na 16 jaar procederen niet in om haar typische vorm te beschermen. De vorm van een KitKat-reep heeft onvoldoende ‘onderscheidend vermogen’. Een vorm als merk deponeren is niet evident en tegelijk ook niet zo eenduidig. Heel wat merken beten er hun tanden al op stuk, ondanks jaren van juridisch getouwtrek. Maar welke criteria gelden er dan voor vormmerken?
Om als vormmerk te kunnen worden geregistreerd, moet een productvorm de volgende test doorstaan:
(1) Heeft de productvorm nut?
Zo nee, dan kan de productvorm worden geregistreerd, maar enkel als de vorm een onderscheidend vermogen heeft. De driehoekige vorm van de chocoladereep van Toblerone is een typisch voorbeeld van een vorm die niet nuttig of functioneel is: de vorm van de chocoladereep is louter esthetisch.
(2) Als het nut van de productvorm wel bestaat, vraag je dan af: is de vorm of het kenmerk van de vorm essentieel voor het gebruik of het doel van het product, of is het van invloed op de kosten of de kwaliteit van het product?
Zo ja, dan is de vorm niet registreerbaar.
Zo nee, dan kan de vorm worden geregistreerd, maar opnieuw enkel als de vorm onderscheidend is.
Onderscheidend vermogen?
Dat ‘onderscheidend vermogen’ van een vormmerk levert altijd een heleboel discussie op. Enkele succesvoorbeelden:
Het Coca Colaflesje
De Zippo-aansteker
De driehoekige chocolade van Toblerone
Maar volgende merken sloegen er dan weer niet in om hun ‘typische’ vorm te registreren:
De rode zolen van Louboutin
De vierkante fles van Jack Daniels
De Airpods van Apple
Voor Ritter Sport is de verlenging van de bescherming van haar vormmerk dus een hele overwinning. Vanaf nu kijk je nooit meer hetzelfde naar deze gedeponeerde vierkante chocoladereep!