fbpx

Wat is de échte bekroning voor een merk?

Is een paginagroot artikel over je merk waar je het voor doet?

Oxypoint artikel De Tijd Megadeal Linde bekroning 20200915

Je zou denken: een paginagroot interview in De Tijd met de kop ‘Megadeal voor Antwerpse scale-up in zuurstoftherapie’ is dé bekroning voor je carrière en waar je het allemaal voor doet. Maar niet zo voor Philip Hendrickx van Oxypoint.

9 jaar. Zo lang timmeren Philip en zijn collega’s bij Oxypoint aan een nieuwe weg voor zuurstoftherapie. O2COMFORT, de flowmeter die ze enkele jaren geleden ontwikkelden, schudde de ziekenhuiswereld flink door elkaar: kan je zuurstoftherapie toepassen zónder verspilling en die ook beter is voor de patiënt? Meer dan 100 jaar lang werd zuurstoftherapie op dezelfde, verspillende manier toegepast: kraan open en ademen maar! Dat de patiënt daardoor een uitgedroogde neus kreeg, de neusbril daardoor vaak afzette en de therapie dus niet aansloeg, daarover werd niet echt nagedacht. Totdat Oxypoint met zijn nieuwe flowmeter op de markt kwam en de ogen deed openen.

Maar Philip en zijn collega’s gingen verder. Ondertussen ontwikkelden ze O2MATE: een revolutionair toestel die alle vitale parameters van een patiënt verzamelt, inclusief de ademhaling. De originele O2COMFORT-flowmeter werd in dit nieuwe toestel geïntegreerd. Opnieuw schudde Oxypoint met dit product aan de zorgboom: in plaats van verplegers en dokters de vitale parameters van patiënten om de zoveel uur te laten opmeten, zorgt O2MATE ervoor dat alles continu gemonitord wordt.

Dat nieuwe toestel vormt dé bekroning. Niet voor Oxypoint, maar voor het ziekenhuispersoneel dat haar taken aanzienlijk verlicht ziet én voor de patiënt die daardoor een betere zorg krijgt. De bekroning voor Oxypoint? Dat het bedrijf met alles wat het doet telkens een stap dichter komt in het bereiken van zijn merkdroom: een sneller herstel van patiënten vertrekkend van de ademhaling.

Realisatie van merkdroom als bekroning

De merkdroom (of merkovertuiging) beantwoordt de waarom-vraag: waarom bestaat je merk en doe je de dingen die je doet? De merkdroom legt uit welke maatschappelijke bijdrage je merk wil leveren: waarom is de wereld beter af met dan zonder je merk? Een merkdroom is altijd zo geformuleerd dat hij tegelijk concreet maar onbereikbaar is. Het is met andere woorden geen KPI die volgend jaar kan gerealiseerd zijn en dan moet vervangen worden door een nieuwe droom. Waar wil je als merk binnen 100 jaar voor herinnerd worden? Wat wil je met andere woorden de komende 100 jaar nastreven waardoor mensen je merk als een meerwaarde voor de maatschappij beschouwen? Nike hanteert ‘In iedereen schuilt een atleet’, Belfius Commercial Finance wil ‘ondernemingen zuurstof geven’, terwijl Belfius Lease ‘de bevoorrechte partner van elke Belgische ondernemer’ wil zijn.

Diep verlangen

Voor Oxypoint is publieke erkenning krijgen voor het harde werk dat ze elke dag leveren mooi meegenomen, maar niet de driver. Ze willen patiënten wereldwijd helpen via hun unieke benadering van de patiëntenzorg. Dat verlangen gaat veel dieper dan het streven naar erkenning of een bekroning krijgen. De passie, de gebetenheid, de drive om er elke dag voor te gaan: het is iets dat je niet kan vastpakken, maar er wel moet zijn om van je merk écht iets te maken. Denk dus goed na over wat je wil bereiken, schijf het uit in je merkdroom, keep your eye on the ball en ga er voor!

Boek cover People always talk about Reputations merkreputatie in drie stappen
Meer weten over merkdromen?

In ons boek ‘People always talk about reputations’ lees je er nog veel meer over.